ik wil een bijen/insectenhotel ophangen. In welke windrichting moeten de openingen van de gaatjes zijn, om bijen aan te trekken?

Logischerwijs denk ik dat bijen van zon houden, dus zou ik zeggen, het zuiden. Maar de zon komt op in het noorden (right?), dus misschien is dat wel beter. Ik hoor het graag en alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
16K
Ritsuka
11 jaar geleden
zon komt op in het oosten, en draait via het zuiden (hier in nederland) naar het westen.

Antwoorden (3)

Waar plaats ik mijn bijenhuis?
◦Op een zonnige, warme plek. Richt het huis op het zuiden.
◦Zorg dat het huisje beschut is tegen regen en wind.
◦Een specifieke hoogte is niet nodig. Bijenhuisjes kunnen vanaf 1 meter, maar u kunt ze even goed aan een hoog appartementsblok hangen.
◦De ideale plek is onder een dakgoot of vensterbank gericht op het zuiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bijen hotel bestaat niet. Of je zou bijenkorven of bakken zetten. Dit omdat bijenvolken tamelijk groot zijn tussen de 15000 en 60000 bijen. Dus in de insektenhotels zullen geen bijen aantrekken. Hommels kunnen wel kandidaat zijn.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is niet waae, want er beataan ook solitaire bijen... en dat hoeven dan dus niet persé hommels te zijn.
Ik heb zelf een insektenhotel tussen mijn fruitbomen. Het moet een klein kistje zijn van plm. 15x15x10 cm. Het moet aan alle zijden gaatjes hebben en het moet gevuld worden met stukjes stro van 10 tot 15 cm lang. Het kastje moet gericht zijn op de richting waar de zon opkomt. De kant die niet naar de kant van de zon gericht is moet dicht zijn.