Hoe zelf houtpellets maken van gehakselde houtsnoej ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
12.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor worden persen gebruikt met een hele hoge druk. Houtresten worden vermengd met lijm en zo tot een geheel geperst.

Het beste antwoord

Met een pers.

Normaal worden pellets geperst van droge houtsnippers en/of zaagsel.
Of dat ook van snoeiafval kan?
Teveel blad? Te nat? Is het schoon?

In ieder geval heb ik nog gehoord dat er lijm bij gebruikt wordt:
"Het houtafval wordt geperst op hoge temperatuur tot staafjes van 6 of 8 mm doorsnee en ongeveer 3 cm lengte. Bij dit proces komt de houteigen lignine vrij, zodat er geen lijm- of ander bindmiddel moet toegevoegd worden om de pellets in hun vorm te houden."

Toegevoegd na 34 seconden:
Het kan, met de pers in de 2e bron kan het zelfs met bladeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De houtsnoei zal je moeten vermengen met lijm en vervolgens moeten samenpersen tot de onderdelen van de pallets. dus blokken en planken. Daarna in elkaar timmeren. Een behoorlijke klus al met al.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Zal niet makkelijk worden.

Eerst dien je de snippers ten minste een half jaar te drogen, daarna ze te vermengen met een natuurlijk hars of een andere natuurlijke lijmstof die een gelijke verbrandingstemperatuur heeft als de houtsnippers, hierna dien je ze in een mal samen te persen tot een blok van de grote die jij wenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allereerst zou ik de houtsnippers goed laten drogen,
daarna alles verkleinen met een hamermolen tot een
formaat wat bruikbaar is voor de pelletpers en daarna
met de pelletpers persen tot pellets van het gewenste formaat.
Dit alles kan zonder toevoegingen gebeuren,
vochtgehalte van het te persen materiaal komt wel redelijk precies.