mijn gazon is nog niet gemaaid na de winter, er zit mos in en er zijn wat kale plekken in? Hoe moet ik vervolgens mijn gazon behandelen nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een jaarlijks terugkerend probleem. Allereerst moet je het mos er uit zien te krijgen. Haal eerst een mos verwijderaar,laat dat eerst een weekje in werken en dan moet er geverticuteerd worden,is het geen groot oppervlak dan kan je dat met de hand doen,er zijn allerlei eenvoudige tuin artikelen te koop bij de bouwmarkt,maar heb je een groot gazon dan moet je een verticuteermachine gebruiken die kan je evt huren . Daarna ga je het ,waar het kaal is bij zaaien,bemest het en over 4 weken heb je een prachtige grasmat. Schrik niet ,na het verticuteren ziet het er niet uit, maar dat herstelt heel snel. Succes Toegevoegd na 1 minuut: Regel matig kalk strooien helpt ook mos voorkomen

http://www.tuinadvies.nl/oplossing_voor_gazonproblemen.htm Op deze site staan oplossingen voor verschillende grasproblemen. Ik weet niet wat voor probleem je precies hebt namelijk. Je kunt bijv. vergeeld gras hebben met veel mos of ook een viltig gazon met mos hebben. Daarvoor zijn verschillende middelen. Heb je viltig+ mos, dan is er een 3-in-1 product waarmee je niet hoeft te verticuteren. Het is een niet agressief werkende meststof die indirekt het mos via de wortel aanpakt. Ook bevat dit midden miljoenen bacteriën die het mos tot in de diepste vezels aanpakt en uiteindelijk het mos doen verteren in de grond. Het heeft dus een aangepaste bemesting, werking op mos en nuttige bacteriën. Vergeeld gazon met mos moet je oppeppen met een middel dat magnesium en ijzer bevat om de diepgroene kleur weer terug te brengen. Om het mos te verwijderen moet je wel verticuteren om het mos bij de wortels af te breken. Het mos doet de bodem namelijk dichtslibben en hierdoor krijgt de bodem niet genoeg zuurstof. Er zijn verticuteerharken en deze hebben scherpe tanden die het mos stuk trekken. Ik vind het best zwaar werk maar mijn man vindt het geen probleem dus....(^0^). Heb je een groot gazon, kan je dus het best een verticuteer machine huren bij een tuincentrum. Na het verticuteren ziet het gazon er niet uit, maar na enkele dagen herstelt zich het al weer. Als je het allemaal hebt weggeharkt, kan je het gazon bemesten en de kale plekken inzaaien met graszaad. Er is ook hier verschil in. Zo is er zaad met een laagje dat voor snelle ontkieming zorgt of met een coating die de zaadjes voor vogels minder aantrekkelijk maakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100