Mijn buurvrouw is in de tuin bezig met hout e.d. te verbranden mag dat?

Mijn hele huis stinkt er nu naar en ik word er behoorlijk misselijk van... Ik krijg hoofdpijn en word licht in mijn hoofd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.7K

Antwoorden (3)

Nee, dat mag niet. Als je er last van hebt dan valt het onder overlast, maar daarnaast valt het ook nog onder de wetgeving milieu. Je mag niet zomaar hout verbranden in de tuin.

Je kunt het het beste met je buurvrouw overleggen. Het verbranden van hout gebeurt ook bij een vuurkorf of barbecue en meestal geeft dat geen problemen. Problemen met buren kan je het beste eerst bespreekbaar maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Over het algemeen zijn er door de gemeente plaatselijke verordeningen gemaakt waarin wordt aangegeven wanneer je wel of niet snoeihout mag verbranden. Een voorbeeld van zo'n verordening van de gemeente Berkeland staat in de bron.

Of je buurvrouw het wettelijk mag hangt o.a. van zo'n plaatselijke verordening af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vond ook een relevant artikel op milieu centraal. Hierin staat ook wat je kunt doen als je er niet uit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe mag er (op grond van de Wet Milieubeheer) niet gestookt worden, ook geen snoeihout bijv.

Wil iemand toch hout stoken, dan zal hij bij de gemeente een ontheffing moeten aanvragen, die getoetst wordt aan de bepalingen van de Wet Milieubeheer. Er zullen in de vergunning regels staan over bijv. de afstand tot de openbare weg en maatregelen om gevaar of hinder zoveel mogelijk te vermijden.

Merkwaardig genoeg is geen stookvergunning nodig voor het aanbrengen van een vette, doordringende walm in de woonomgeving, a.k.a barbecuën.
11 jaar geleden
Binnen de bebouwde kom is het verboden om afval te verstoken (hoop), buiten de bebouwde kom mogen boeren het afval van de akkers verbranden.

Stookt de vrouw een vuurkorf of barbecue dan dient ze er voor te zorgen dat er geen overlast ontstaat.