hoe kan het dat mijn potgrond rookt als ik er een wierookstokje in brandt?

Deze nacht een rare ervaring gehad. Ik had een wierookstokje in mijn plant in de slaapkamer gestoken. ik werd wakker en de hele kamer was gevuld met rook. ik heb toen slaapdronken het venster open gezet, en dacht nog "wat een rook geeft zo een wierookstok!".
Deze ochtend de venster terug gesloten, en toen ik wakker werd lag ik weer helemaal in de rook. Ik begreep er niets van.
Tot ik dan daarnet mijn planten wilde gieten. De potgrond was aan het smeulen, als ik er water op goot siste dat (zoals bv. bij houtskool). De kamer was ook weer helemaal vol met damp, en het ruikt hier verschrikkelijk.
Hoe kan dat nu, dat potgrond smeult als je er een wierookstokje in zet? Ik heb dat al zo vaak gedaan (wel in andere planten) zonder ooit problemen te ondervinden

11 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je toch van harte aanraden je wierookstokjes allemaal uit te maken voordat je gaat slapen... Dit was wel een potentieel rampzalig scenario.
liveisgreat
11 jaar geleden
je hebt meer dan gelijk AlexD, ik voel me behoorlijk beroerd door de dampen die ik heb ingeademd plus had er ook brand kunnen ontstaan.....

Antwoorden (3)

Het enigste wat ik kan bedenken is dat je smeulende wierookstokjes de potgrond in de brand (lees smeulen) heeft gezet. Potgrond is puur verwerkte resten van restafval en bestaat ook uit takjes papier resten enz enz. als de grond goed droog is zal het best kunnen smeulen (zoals heide brand) Je heb nog geluk gehad dat er geen "echte"brand is onstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In sommige potgrond zit op een bepaalde manier gedroogde (kunst)mest. Het lijkt op de (dak)leien die tegen elkaar aan zitten (in 't klein). Ik vermoed dat je in deze pot zulke potgrond hebt met het door jou beschreven effect.
Duidelijk is dat deze potgrond kurkdroog was, misschien (?) goed voor de plant, maar niet voor herhaling met een brandend wierookstokje.

Antwoord
Je hebt ongetwijfeld een nieuwe plant zo gekocht of in andere potgrond gezet. Geen probleem, maar misschien iets te droog.

Avies: koop een "wierrookstokje-houder". In iedere (new-age) winkel waar je wierook, kaarsen, boeddha's etc. kunt kopen, zijn er verschillende varianten te koop. Is een stuk veiliger en zijn niet duur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunstmest brand niet maar explodeert bij te hoge temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan vermoed ik dat het turf is, daar leek het op! en het smeulde, brandde niet maar smeulde!
liveisgreat
11 jaar geleden
ik héb een wierookstokhoudertje hoor, maar ik vond het altijd zo netjes om de stok in een bloempot te steken, dan bleef het netjes. mooi niet dus... het ruikt hier nog naar verbrand. Hopelijk overleeft de plant het tenminste....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Liveisgreat, dat is nu toch wel het minste, je huis had kunnen afbranden!! en nog erger jij had *tenminste* bedwelmd kunnen raken...
liveisgreat
11 jaar geleden
hahaha; je hebt helemaal gelijk.
maar in ieder geval zou ik het toch jammer vinden moest de plant nu ook nog kapot gaan, ik heb hem al heel lang, en hij is erg groot.
maar juist, het had véél erger kunnen zijn, ik vermoed trouwens dat ik bedwelmd was want ik kon absoluut niet helder denken toen ik in die rook lag en moest me echt bjna vooruit trekken om het venster te openen.
en voelde me de hele dag nog dizzy. ik denk dat het dus niet "slaapdronken" was maar gewoon dizzy. Zo raar, ik kon gisteren eerst niet slapen, ik had een raar gevoel van onheil.
Maar bon, er is niks gebeurd al bij al....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat op 1 april... Gelukkig maar!
liveisgreat
11 jaar geleden
hahaha, die jodokus...
mocht het anders afgelopen zijn, zouden mijn dierbaren bij de aankondiging nog even gedacht hebben dat het een aprilvis was :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:^)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is 't een idee om een paar *rookmelders* op te hangen?
liveisgreat
11 jaar geleden
wel heb ik me ook al bedacht.... maar ik heb veel vrienden die roken en brand graag wierrookstokjes... vraag me af of dat ding dan niet constant afgaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik eigenlijk niet... ik heb even een vraag gesteld, ben benieuwd of iemand antwoord weet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou een rookmelder in de gang kunnen op hangen, zodat bij extreem veel rook het alarm afgaat, maar in het geval van echte brand misschien te laat om je te waarschuwen!
In potgrond zit turf verwekt om het water vast te houden.

Is de turf droog is het mogelijk dat het begint te branden als je wierook brandt.