Ik heb ook een passiebloem en snoei die iedere herfst weg tot zo'n 30 cm boven de grond. Bij de eerste vrieskou gooi ik over de stompjes wat afgevallen bladeren, want passiflora is tenslotte een uitheemse plant. En
dat gaat tot nog toe goed: ieder voorjaar schiet hij vrolijk weer uit. Dus: snoeien maar.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Passiflora snoeien:
Eenmaal een passiebloem het naar zijn zin heeft in de volle grond kan die stevig groeien. Om de groei in te perken kun je in de lente, na de laatste vorst snoeien. Hierbij knip je met een takkenschaar en snoeischaar in eerste instantie de bevroren, dode en zwakke takken af. Dun alle takken die te dicht op of door elkaar groeien en snoei de zijstengels terug tot op enkele knoppen van de gesteltakken. De bloemen verschijnen op de takken die in het jaar zelf worden gevormd.

Snoeien van Passiflora's die als kuipplant worden gehouden kan je best doen vooraleer je ze eind september naar binnen haalt. Snoei hier bij voorkeur de oude reeds houtige takken weg en laat de jonge groene takken zitten. Vooraleer de planten in het voorjaar terug naar buiten mogen, kun je de in de winter afgestorven en verzwakte takken weg snoeien. Na de snoei kun je de kuipplanten ook ineens verpotten met kwalitatieve potgrond.
14 jaar geleden
ik doe er eerlijk gezegd nooit wat aan (luie tuinierster) en ieder jaar tiert de passiebloem weer weelderig in mn tuintje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kocht 3 jaar geleden een passieflora als klein plantje. Ik plantte hem tegen een muurtje in de achtertuin op de zuidkant. Lekker beschut, want ik woon aan zee, in een smal reepje grond. Na het eerste jaar heb ik hem eind mei v.d. trellis losgemaakt en alle takken rigoreus afgeknipt tot ca. 4 ogen (de buitenogen). De muur was weer leeg en mijn hart klopte in mijn keel. Hoera, hij begon al snel weer te groeien en werd prachtig vol en nog groter. Ik heb dus in mei dit jaar weer hetzelfde gedaan. Dit jaar was het hele muurtje bedekt, meters ranken vol bloemen, ik heb ze van boven naar beneden op moeten binden, vergat ik dat dan groeiden ze over de muur heen.
Ik heb er ook 3 vruchten in gehad, die zitten er trouwens nog aan. Hij heeft nog geen blad verloren en zit hartstikke vol. Ik heb alleen af en toe water gegeven en in het voorjaar wat compost, verder niets. Voor mij is dit de manier om te snoeien.
amc
14 jaar geleden
Bij mij wordt steeds uitbundiger en ik doe er vrijwel niets aan. Knip alleen wat al te lange uitlopers weg. En m'n lelijke schutting is in twee jaar tijd helemaal bedekt.
's Winters laat ik de kale takken/uitlopers gewoon zitten. In de lente komt daar het nieuwe groen aan. Is al met al een van de makkelijkste planten die ik ken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoeien is niet echt nodig, maar wordt hij te groot dan kan je het , het beste in het voorjaar doen.
De passiebloemen zijn in een zachte winter ook nog wintergroen en als het goed is hangen er nu ook nog eetbare vruchten in die erg decoratief zijn.
Dus nu lekker laten zitten en is het voorjaar dan maakt het niet uit hoe hoog of laag je hem afknipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De passiebloem snoei je het beste in het voorjaar. Als je hem niet snoeit wordt het een ruige boel , het is
namelijk een flinke groeier en slingerd zich overal overheen. Je kunt hem terugsnoeien naar eigen goeddunken. Laat de hoofdader met de dikste zijuitlopers intact, de rest kun je naar eigen goeddunken snoeien of ergens overheen of langs leiden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak snoeit de passiebloem zichzelf al doordat deze bijna altijd volledig terug vriezen. In het voorjaar zal hij dan weer vanuit de onderkant opnieuw uitlopen. Het maakt niet zo veel uit wanneer je hem snoeit. Echter om de plant wat meer bescherming tegen de winter te bieden kun je hem misschien beter in het voorjaar snoeien.