Hoe lang moet een achtertuin op het noordoosten ongeveer zijn om 's middags nog wat zon te hebben?

Bij een standaard-rijtjeshuis

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Hier hebben wij die situatie. We kunnen in deze tijd van het jaar een poosje in de zon zitten op 8 meter van het huis maar in de zomer hebben wij de hele dag zon en onze tuin is dus 8 meter diep. Gewoon rijtjeshuis met schuin zolderdak. Als de tweede verdieping recht is opgetrokken gaat dit niet op.

Het is juist heerlijk omdat je vanaf 11 uur schaduw bij het huis hebt, wij kunnen dus als het snikheet is altijd in de schaduw OF in de zon zitten terwijl het bij onze achterburen heel erg heet is in de tuin met de hele dag vol de zon erop. Ook is ons huis lekker koel omdat we voor alleen het keukenraam hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is jullie huis een middenhuis? (geen hoekhuis)?
I.v.m schaduw van buurhuizen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij wonen in een heel gewoon rijtje huizen zoals overal staat, de hele rij op het noord-oosten en geen gedraaide huizen dus die de schaduw op mijn tuin werpen (dit omdat ik ergens in het midden zit van 15 huizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon zoiets als dit: http://rob-harleman.blogspot.nl/2013/02/rijtjeshuizen.html onderste foto maar dan wel veel nieuwer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag nu dat ik ook antwoord heb gegeven op de vraag die in de reacties staat. Je moet wel bedenken WANNEER je in je tuin wil zitten, in het vroege voorjaar is dat lastiger, net als in september, dat kan alleen even in de middag maar het gaat dus snel naar voren en als je niet precies naast de hoge schutting zit kun je rond de langste dag tot 's avonds laat even in de zon zitten. Overigens maakt het wel uit hoe je huis precies staat, hier staan ook huizen die iets anders staan tov de zon en je hebt meteen een groot verschil.

Andere antwoorden (1)

Langer dan de woning hoog is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wilde ik net zeggen, ligt eraan hoe hoog je woning is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. :) En nu komen er wijsneuzen die gaan zeggen dat het ook afhankelijk is van hoe hoog de zon staat. (Tijd van het jaar..)
En hoe breed de woning is (Noordoosten) maar goed. Is een schot in de goede richting :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies ;) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe hoog een standaardrijtjeshuis is; iets van 9 a 10 meter? Het gaat mij vooral om de periode lente/zomer; dan staat de zon redelijk hoog.
Geldt dat dan ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een hoek van 45graden zal de schaduw van de woning op het noorden dan 9 a 10 meter zijn. In de middag gaat de zon in het westen weer onder en zal dus de schaduw naar het (noord) oosten steeds langer worden. Dus 10 meter schaduw heb je al gauw. Midden in de zomer wat korter.
http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-hoog-komt-de-zon-vandaag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon gaat in de zomer helemaal niet in het westen onder maar een stuk verder. Daarnaast klopt je berekening gewoon niet en dat kan ik al 10 jaar zien, dat komt vooral door het schuine dak van de zolder. Jij gaat uit van een rechtopgetrokken achterpui en dat is geen standaard woning (plat dak op tweede verdieping).