Ik heb een pruimenboom en een appelboom in de tuin staan. Wanneer is het voor deze bomen de juiste tijd om ze te gaan snoeien?

Kan ik ze bijvoorbeeld vandaag snoeien, omdat ik gehoord heb dat je het moet doen voor het voorjaar aanbreekt. In ieder geval voordat de boom begint te bloeien.

11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Appelbomen kan je het beste snoeien in de periode dec t/m maart.
Het is wel belangrijk dat het niet vriest.
Pruimenbomen snoei je beter later, en wel 1 of 2 weken na de oogst (dus april t/m september). Ze zijn namelijk gevoelig voor gomziekte en loodglans, die in de winter makkelijk toeslaan omdat de snoeiwonden dan traag sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jonge appelbomen (jonger dan 4 jaar) kan men best in het voorjaar (maart/ april) snoeien. Bij vroeg snoeien (december of januari) kan er vorstschade ontstaan. Zie ook "Fruit-snoeikalender"

Oudere appelbomen kan men snoeien, zodra het blad gevallen is. Meestal is dit vanaf december tot maart. Snoei niet terwijl het overdag vriest. (Vorstschade is mogelijk).

Zwakke groeiers (met veel gemengde knoppen) kan men het eerst snoeien (december of januari). Sterke groeiers (met weinig gemengde knoppen), kan men het laatste snoeien (maart). Vroeg fruitbomen snoeien bevordert de groei. Laat snoeien (april/ mei) remt de groei af.

Snoei bij voorkeur bij droog weer. Snoeiwonden die lang nat blijven zijn erg vatbaar voor infecties van vruchtboomkanker.

Snoei bij voorkeur als het niet of slechts weinig vriest. Als het te hard vriest kan het wondweefsel niet goed toegroeien.

Snoeien van pruimenbomen mag enkel gebeuren tussen half april en half september. Dikwijls wordt na de pruimenpluk in augustus de nodige snoei toegepast. Snoei pruimenbomen en ander steenfruit NOOIT in de winterperiode!
Kies een warme, droge dag uit voor de snoei zodat de snoeiwonden snel kunnen opdrogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met pitvruchtbomen worden appelbomen en perenbomen bedoeld. De snoei van deze bomen valt tussen begin januari en eind maart. Doe het nooit eerder, want dan zijn deze fruitbomen nog gevoelig voor ziektes, zoals vruchtboomkanker. Deze schimmelziekte kan de stam en takken aantasten en verspreidt zich vooral in november en december tijdens vochtig weer. Snoei de bomen altijd met droog weer en liever niet tijdens een strenge vorstperiode. Het is ideaal snoeiweer wanneer het ‘s nachts licht vriest en de temperatuur overdag iets boven nul uitkomt.

Steenvruchten zijn vruchten zoals pruimen, kersen, perziken en abrikozen. Deze bomen kun je in de winter beter niet snoeien. In deze periode kunnen ze namelijk besmet worden met loodglansschimmel. Sommige rassen steenvruchten zijn hier erg gevoelig voor. Bijvoorbeeld het pruimenras ‘Victoria’ kan sterven door deze ziekte. Daarom kun je steenfruit beter vlak na de bloei in april/mei of vlak na de pluk in augustus/september snoeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Appelbomen en pruimenbomen mag je snoeien van half maart tot half april na een normale winter zoals bijv. dit jaar. Als de winter zachter is en de bomen al beginnen uit te lopen dan moet het eigenlijk enkele weken vroeger.