Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Jagen reigers ook in het donker?

Ik heb een vijver in de tuin. Aan de sneeuw kan ik voetprinten zien van een reiger. Hij is bij een wak blijven zitten.
Ik zie hem wel overdag, dan jaag ik hem weg. Wil graag mijn vissen behouden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die voetprinten zijn in de nacht gebeurd, denk ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kan hier eigenlijk geen goed eenduidig antwoord op geven. Op de site van Vroege Vogels zie ik een soortgelijke vraag staan met een mogelijke verklaring (zie 1e bron):

"reigers bij nacht
Door hertong op 19 januari 2009, 12:01
hallo, zaterdagavond 23.30 waren er 7 reigers nog aan het voedsel zoeken en eten. is dit normaal of is er voedselnood hoog en hoe eventueel te helpen ?

antwoord: "Ook de Blauwe reigers hebben het de afgelopen weken met de vorst en dichte sloten erg moeilijk gehad om aan eten te komen. Ik dacht niet dat het gebruikelijk was dat ze zo laat in de avond nog aan het fourageren waren, maar misschien hadden ze een goede plek gevonden om de schade in te halen."

Dit is een discussie uit 2009, maar ook nu is het al een tijdlang koud en zijn de sloten dichtgevroren. Ook andere bronnen (oa. 2e bron) bevestigen dat strenge winters voor reigers erg gevaarlijk zijn. Ik kan me voorstellen dat de reiger waarvan jij pootafdrukken hebt gezien door honger gedreven toch ook in het donker naar eten op zoek is geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee, reigers jagen niet in het donker; behalve op gehoor jagen ze voornamelijk op zicht.
zoals de meeste dagvogels ziet de reiger erg slecht in het donker.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding