hoe kan ik het beste een gat in een vogelhuisje aanpassen van 28.naar 35 mm?

Het is een reedsbestaand gat.. Met een speedboor begint hij gelijk te rammen/slaan in het hout omdat het hart weg is. En voor eenzaag is het gat te klein

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Ik zou het proberen met wat wij hier een tapboor noemen.
Dit is een taps toelopend gereedschap dat je op een boormachine (er is ook een handmatig te gebruiken versie van op de markt) kunt zetten en dat gemaakt is om gaten groter te maken.
BaseLine verkoopt dit onder de naam: Spiraalvormige boor 6-30mm.
BaseLine ref.: 3971053

Toegevoegd na 15 minuten:
Sorry typefoutje
tapboor moet trapboor zijn.
Ik heb de ref gegeven voor een boor van 6-30mm maar er bestaan grotere modellen van andere merken, deze had ik toevallig bij de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit zou kunnen met een gatenboor. Plankje achter het gat vastzetten met lijmklemmen o.i.d. Gatenboor zo afstellen dat hij eerst een gat maakt in het achterste plankje. Dan heb je voldoende houvast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het met een rondzaag (op de boormachine) proberen, hoewel je met een klein handzaagje , bijvoorbeeld een takkenzaag, toch ook een heel eind moet komen.
En anders zit er weinig anders op dan schuren ; 3,5 mm is met een goeie rondvijl nog net te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij begint inderdaad te rammen als het hart weg is, maar als je het toerental verlaagt word dit steeds minder. nadeel hiervan is dat het iets langer duurt
maar het zal geen uren duren hooguit 10 minuten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval zou ik het met handgereedschap doen, n.l. met een halfronde grove vijl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt met een stok, bijv. van een bezemsteel het gat dichtmaken. Met houtlijm het gat met een stuk van de steel verlijmen. Nu bepaal je opnieuw het middelpunt en met een speedboor boor je een nieuw groter gat. Zorg wel dat onder het hout dat geboord moet worden nog een andere plank ligt, dit om te voorkomen dat op het einde de boor alsnog begint te slingeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je eerst een tijdelijk stukje hout tegen het gat aanschroeft, dan kun je met een gewone gatenzaag of speedboor het grotere gat maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aftekenen en dan met een freesboortje het gat netjes uitfrezen met je boormachine, of "als je het hebt" met een bovenfrees, of een freesje in een dremel, of gewoon ouderwets met een grove half ronde houtrasp, of met een decoupeerzaag het netjes uitzagen.