Hoe komt het dat de rook van de tuinhaard altijd aan de voorkant eruit komt en niet door de pijp?

Vorig jaar hebben wij een leuke zwarte tuinhaard gekocht bij een tuincentrum. Hij loopt van wat breed beneden, taps toe naar boven, daarbovenop zit een pijp. De houtblokken kan je op een rooster leggen. Het is ons opgevallen, dat de rook telkens door de voorkant komt, ondanks een langere pijp die wij erop gezet hebben. Erg vervelend wanneer je steeds in een walm moet zitten. Zou het raadzaam zijn, om extra gaten te maken aan de achterkant, zodat er meer "trek" komt? Wie heeft een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8K

Het beste antwoord

Geen extra gaten maken, dat heeft geen zin. Theoretisch gezien zou je juist eerder het gat aan de voorkant kleiner moeten maken. Pijp is vrij, las ik al.

Ik ken het probleem van een bepaald type haard en wellicht heb jij daar ook wat aan. Het probleem daar was dat er zonder beleid werd gestookt, de blokken werden maar lukraak in de haard gegooid. De oplossing was een net vuurtje stoken in de haard in een kegelvorm. Vooral niet te dikke blokken hout en de stukken hout kegelvormig rondom de kern van het vuur plaatsen. Zo scherm je met de verse stukken hout het binnenste van het vuur af, waardoor er een hogere temperatuur bereikt wordt. Bij voldoende hitte krijg je vanzelf de trek naar boven. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het goed is zit een klepje in je pijp en meestaal aan de onderkant/begin van een pijp. Dat klepje kun je dus dicht of open draaien en mss is het bij jullie dus dicht. Dat klepje dient juist voor afvoer van de rook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee helaas zit er geen klepje, het is gewoon een open pijp.
Misschien moet je eens kijken met een vlammetje in je haard (via de opening van je haard), met een Lucifers of een aansteker (zonder er hout in te doen) of de wind er van boven ook in blaast?
Blaast de wind er bovenin dan gaat het vlammetje richting de voor-opening of hij blaast hem uit, heb je wel een trek dan blijft hij wakkerend naar boven gericht.
Je kunt het altijd eens proberen, zodat je erachter komt waar je het probleem moet zoeken...
Ook zou ik er zelf voor zorgen dat je het hout dat je erin wilt doen wel echt kurkdroog is, want vochtig hout rookt altijd en alle kanten op.