gemiddeld bedraagt het territorium van een mol zo'n 400 mtr2.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel "iets" groter dan 400m2.
Eerder 2 a 3000 m2.
Ook heb je er geen last meer van als ze gesetteld zijn, ze graven dan geen gangen meer en zullen niets meer vernielen. De territoria van vrouwelijke mollen zijn circa 0,2 ha groot en die van mannetjes 0,3 ha. In het paarseizoen vergroten mannelijke mollen hun territorium echter tot een voetbalveld.
http://www.zoogdiervereniging.nl/node/934
Rieneke1
11 jaar geleden
zouden die verschillen afhankelijk zijn van het voedselaanbod?

Andere antwoorden (1)

Eén mol bestrijkt een paar honderd m². Elke dag kan hij 10 a 20 meter nieuwe gangen graven. U moet maar eens zien op een groot open veld en zal dat al gauw kunnen ontdekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! We wonen in een landelijke omgeving en verbazen ons over de enorme hoeveelheid molshopen die elke keer weer verschijnen. We vroegen ons af hoeveel mollen hier eigenlijk verantwoordelijk voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan best van één mol zijn maar ja ook die gaat zich voortplanten en dan nog meer ellende. Vangen is de enige oplossing.
Rieneke1
11 jaar geleden
niet alleen ellende hoor, de mol eet ook veel larven van schadelijke insecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt, maar nog liever dat dan een omgewoeld grasveld in mijn tuin ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
ach, zo'n onberispelijk gazonnetje is best wel saai toch? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de aarde die uit het gat komt, is perfect om in het voorjaar je zaadjes in te laten kiemen. Lekker rul.