Sneeuw en vorst gaan vaak samen, is sneeuw een manier van de natuur om de plantenwortels te beschermen tegen vorst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Nee.

Maar andersom kan het wel. Dat in gebieden waar het vaak sneeuwt in de winter plantenwortels dichter bij de aardkorst groeien en daarmee tegen de vorst beschermd worden door de sneeuw. Maar dit is dan zo ge-evolueerd omdat er sneeuw valt en niet anders om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.

Sneeuw is een fysische staat van water: damp dat aan elkaar gegroeid is.

Bij vorst is er zeer zeker niet altijd sneeuw, en 'de natuur' heeft geen controle over de sneeuwval.

Wel is het zo dat planten beter tegen de kou kunnen als er een pak sneeuw valt: De laagste nacht temperaturen duiken niet zo snel de bodem in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

De natuur is zoals ze is. De plantenwortels hebben daar maar op te reageren.

Uit jouw vraagstelling blijkt het idee dat de natuur doelgericht bezig zou zijn. Dat er één of andere intelligentie is die ziet dat het vriest, dat de plantenwortels daar last van hebben, en die dan denkt: "Och, laat ik het nu maar lekker laten sneeuwen, dan hebben die plantenwortels het niet zo moeilijk.".

Zo werkt de natuur niet. Die intelligente bestuurder is er niet.

Als zo'n intelligente bestuurder er al zou zijn, zou het beter zijn om het niet te laten vriezen, toch?

Het is wel zo dat plantenwortels in de loop der miljoenen jaren zodanig zijn geëvolueerd dat ze tegen de vorst kunnen. Planten met wortels die dat niet kunnen, zijn ofwel uitgestorven, ofwel ze groeien alleen op plekken waar geen vorst voorkomt.

Als sneeuw helpt tegen de vorst, en als de plant kan vertrouwen op de aanwezigheid van sneeuw bij vorst, dan zal de vorstbescherming van de plantenwortels wat minder zijn - er ligt immers een beschermende laag sneeuw.

Maar dat is puur het reageren op de omstandigheden. De omstandigheden reageren niet op de behoeften van de plant.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met jeens, allen SonjaD maakt ook een punt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep. In feite noemt SonjaD hetzelfde wat ik in mijn laatste twee alinea's noem. Zij weet het wat begrijpelijker te verwoorden dan ik. Ik ben niet zo kernachtig bij het schrijven.
De natuur is en denkt niet! Het sneeuwt,omdat de omstandigheden daar op dat moment geshikt voor zijn en heeft verder geen enkele bedoeling.