Welke tuinierklussen kan je in de winter in je tuin doen?

Ik ben de gelukkige eigenaar van een tuin die al is aangelegd door de vorige bewoners. Ik heb helaas geen kaas gegeten over tuinieren. Ik doe eigenlijk maar wat! Ik haal af en toe wat onkruid weg en knip wat struiken bij maar wil het echt goed doen! Vooral nu in de winter! Wat kan ik nu doen zodat ik in het voorjaar kan genieten van een mooie tuin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Makkelijk gevraagd moeilijk te beantwoorden.
Een tuin krijgt in de winter (of herfst) een winterbeurt.
De kanten van het gazon worden netjes gestoken, waar nodig wordt kalk gestrooid, stuiken gesnoeid, te grote bomen weggezaagd.
Paden en terassen worden opgeknapt.
Maar als je er geen verstand van hebt, kan je niet veel anders doen, dan zo hier en daar wat takken wegknippen.
Eigenlijk zal je iedere plant, struik en boom van naam moeten kennen, wil je iets zinnigs kunnen doen in je tuin.
Veel struiken kan je nu snoeien, sommige maar een enkel takje, van andere bijna alles er af, en sommige mag je helemaal niet snoeien, weer anderen alleen in het voorjaar na de vorst en nog weer anderen in de zomer.
Alle voorjaarsbloeiers mag je nu niet snoeien anders heb je straks geen bloemen, die snoei je pas na de bloei.
Je kan dus met snoeien heel veel verpesten.
wat je kan doen, in het voorjaar al het blad opharken, rommel opruimen, voorjaars bloemen planten, je gazon mesten, rozen snoeien een heg bijknippen enz. zodat het er weer een beetje netjes er uit ziet.
En verders veel leren, lezen en vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel deed ik al en veel niet. Bedankt voor de nieuwe tips en voor de bevestiging dat ik het zo slecht nog niet doe!

Andere antwoorden (6)

Ligt er een beetje aan, iedere plant, struik of boom heeft zo zijn eigen periode van snoeien. Onkruid kan natuurlijk altijd, maar wat is onkruid, feitelijk alles wat je niet mooi vindt en dus ook niet meer wil zien. Op dit moment heeft de Slegte (boekwinkel) een mooi boek (A4 9 cm dik) te koop voor 19 euro waar zeer veel in behandeld wordt. En waar je jaren mee vooruit kan het hele jaar door. Wellicht iets voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuwruimen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De tuin omspitten. Dat is op dit moment een prima oefening om aan je conditie te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan wel met een houweel en C4th,die sneeuw is binnenkort vanzelf verdwenen. En in het voorjaar loopt alles vanzelf weer uit! Wat is de natuur toch wonderschoon.
Als het niet vriest of erg nat is kan men verder gaan met het spitten van borders en de moestuin. Vriest het toch dan kan je best oude stalmest of compost over de grond uitspreiden.
Ruim de tuin op en repareer schuttingen, houtwerk, afsluitingen etc. Onderwerp ook het werkmateriaal aan een grondige poetsbeurt.
Sneeuw beschermt planten en dood knaagdieren maar een teveel aan sneeuw kan takken doen afscheuren en planten beschadigen (vooral coniferen en groenblijvende planten). Schudt zoveel mogelijk sneeuw van groenblijvende heesters, gevoelige hagen, klimplanten en bomen.
Bij sneeuw en vorst hebben vogels het extra moeilijk om eten en drinken te vinden. Zorg zeker op deze momenten voor extra voedsel en water.
Ga verder met het opruimen en composteren van bladeren. Verwijder zeker bladeren tussen vaste planten en rotsplanten om rotting tegen te gaan
Controleer of de bescherming die je al aanbracht rond vorstgevoelige planten nog intact is.
De composthoop mag in januari gerust een keer volledig worden omgewoeld.
Zorg ervoor dat de vijver niet volledig dichtvriest zeker niet wanneer je vissen hebt. Beschik je over een vijver met harde wanden (cement, kunststof) leg dan een bal in het water om bij vorst de druk op te vangen zodat de kanten niet barsten.
Vergeet niet te genieten van de wintergroene planten die bessen dragen of in bloei staan. Soorten zoals de winterbloeiende Prunus subhirtella ‘Autumnalis’, Hamamelis en Viburnum x bodnantense ‘Dawn’ kunnen wanneer het een paar dagen niet vriest prachtig bloeien.
Loop niet op bevroren of te nat gazon. Verlucht het gazon zodat de waterafvoer verbetert. Breng je grasmachine binnen voor een onderhoudsbeurt. Graszoden mogen nog gelegd worden als de grond goed bewerkt en niet te nat of bevroren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat bladeren als je wilt zoveel mogelijk liggen. Bijvoorbeeld merels vinden er in deze tijd vaak nog wat eten zoals spinnetjes onder. Bovendien komt dan wat uit de bodem ter plaatse komt weer terug op die bodem. Na een aantal jaren heb je dan een vruchtbare bodem, toch de basis wel van een mooie en ekologisch stevige tuin.

Toegevoegd na 23 minuten:
Natuurlijk is wat je aanplant van invloed. Bij toeval eigenlijk bleek ik jaren geleden in mijn tuintje zo te hebben geplant dat het hele jaar door de basiskleur groen is en de details van wit en lichtblauw in het voorjaar tot donkerrood, donkerblauw, bruin en paars in het najaar te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er korter dan een jaar woont: opschrijven wat je op ziet komen, waar het staat en hoe het bevalt, in het voorjaar genieten van de bolletjes, en pas na een jaar drastische veranderingen doorvoeren.

Gewoon doorgaan met onkruid weghalen, en momenteel eventueel de sneeuw van de takken schudden en pad vrijmaken.

zoek van de struiken die je wilt knippen op internet de naam, dan weet je of je ze mag snoeien en zo ja wanneer.
De meeste struiken snoei je na de bloei, zo weet je zeker dat je geen bloemknoppen wegknipt.

Wacht met lege plekken volzetten tot de vaste planten opgekomen zijn, anders spit je wellicht iets moois kapot.

en dan na een paar jaar er steeds meer je eigen tuin van maken. Het mooie van tuinieren vind ik de lange-termijn verwachting. Waar je dit voorjaar bolletjes mist, opschrijven, in september kopen en planten, en in 2011 nog meer genieten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou vooral wat aandacht besteden aan de vogels. Vogelhuisje, vetbollen, pindanetjes, kleed je tuin op die manier gezellig aan en zorg er meteen voor dat de vogels met gevulde buikjes de winter doorkomen, je planten en heesters zijn in rust, je zou alleen wat dood materiaal weg kunnen halen en gevallen blad, dood is als het direct afbreekt en geen buiging meer in zit. Maar ook de vogels, egeltjes, etc vinden het heerlijk om tussen het gevallen blad en takjes te struinen naar insekten die daar weer overwinteren. Verlichting/sfeerverlichting vind ik ook altijd heel gezellig kijken tijdens de herfst en winteravonden.. (hele jaar door eigenlijk) :)