Ik wil planten beschermen met hooi en/of dakpannen. Wie kan mij helpen?

Koning winter komt het land in en ik wil enkele planten beschermen tegen de vorst. Ik heb hooi en dakpannen in huis, maar heb zelf de ervaring dat ik het zonder advies te vragen verkeerd doe en ik heb ook geen idee hoe dit te doen.

Ik heb genoeg dakpannen om een dak in omgekeerde V vorm boven alle betreffende planten te maken en heb ook genoeg hooi. Moet ik de hele plant bedekken met hooi of moet het met mate? Ik heb gegoogled naar plaatjes, van hoe het eruit zou moeten komen te zien, maar heb niets gevonden.

Een grafisch voorbeeld zou voor mij helemaal ideaal zijn, aangezien ik autistisch ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (1)

Planten afdekken met hooi, is minder geschikt, omdat het snel plat gaat liggen en rotten, tevens zitten er veel onkruidzaden in, die dan volgend jaar gaan opkomen.
Beter geschikt is sto, dat blijft in de winter wat losser en isoleert daarom ook beter.
Dakpannen worden wel een gebruikt bij bepaalde soorten rotsplanten ( alpenplanten) die dan droger en daardoor meer vorstbestendig zijn.
Verder is het uitermate belangrijk, dat je vermeldt, om welke soorten planten het gaat.
Dan kan ik een gerichter advies geven, waar je meer aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn tientallen soorten winterharde bamboe in ons land, die geen enkele extra bescherming nodig hebben.
Laat het blad wat er nu tussen waait gewoon liggen, het zelfde doe je met de aardbeien, maar hou wat stro achter de hand als het echt hard gaat vriezen, zo 5 graden of meer, vooral als er veel wind bij staat, anders vriezen de planten droog, het vocht vriest dan uit het blad en dat noemen we vaak bevriezen.
Het stro zo los mogelijk er over gooien, wil het wegwaaien enkele stokjes er tussen in de grond prikken of er een stukje gaas over heen leggen.
Zodra de ergste vorst weer weg is, het stro er weer af, anders kunnen de planten met dooiweer verrotten en/ of te vroeg uit gaan lopen.
Dakpannen worden voor dit doel nooit gebruikt