snoei appelboom: ik heb er een met een waaiervorm, die elk jaar veel waterlot maakt. Dat knip ik weg, maar komt weer terug. Hoe los ik dat op?

Eigenlijk maakt ie op elke waaiervormige tak weer nieuwe toppen, hij wil groeien. Ik weet dat ik in de zomer de nieuwe loten weg zou moeten wrijven,maar heb dat nooit gedaan. Nu twijfel ik: zal ik die toppen er allemaal uitsnoeien en er heel goed voor zorgen dat ik de nieuwe loten volgend jaar direct weghaal of laat ik 1 top staan, omdat de boom zo groeikrachtig is. Ik kan er dan niet meer goed bij.

Ik hoop dat ik bij nu wegsnoeien en volgend jaar op tijd weghalen van jonge waterloten het probleem oplos, maar is dat ook zo?

Toegevoegd na 18 uur:
Verder heb ik nu ongeveer de helft weggesnoeid en twijfel of ik de rest nu of van de zomer weg zal snoeien. In ieder geval ga ik dan wel heel consequent de waterloten weghalen. hopelijk helpt dat een beetje

Toegevoegd na 18 uur:
Verder heb ik nu ongeveer de helft weggesnoeid en twijfel of ik de rest nu of van de zomer weg zal snoeien. In ieder geval ga ik dan wel heel consequent de waterloten weghalen. hopelijk helpt dat een beetje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden zijn al redelijk volledig.
Echter willen we je er met nadruk nog wel op wijzen dat snoeien pas tussen begin januari en eind maart mogelijk is. Het liefst bij droog weer en niet tijdens een strenge vorstperiode. Snoei niet eerder, dan zullen de bomen namelijk gevoelig zijn voor ziektes.
Voor meer snoei instructies of een demonstratie van het snoeien, kun je de video op onze site bekijken over het snoeien van een fruitboom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een gezonde boom zal altijd waterloten produceren.
Als je ze redelijk vroeg wegsnijdt komt dat ten goede aan de 'groeienergie' van de rest van de boom, maar of je er veel aan wint betwijfel ik.

Een lot laten staan heeft weinig zin, tenzij je de boom een andere hoofdvorm wil laten krijgen. Eruit dus :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, de boom heeft wortels aangemaakt om al die takken van water & voedingsstoffen te voorzien. Als je takken wegsnijdt houdt hij energie over, en zal hij opnieuw waterloten gaan maken. Hoe gek het ook lijkt, de enige oplossing is, om een of meer van de grote wortels door te zagen. De boom overleeft het wel, maar heeft te weinig energie om waterloten te maken. Vanaf het doorzagen van een wortel moet je weer netjes de ongewenste loten verwijderen, zo blijft de boom in vorm met weinig loten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geloof dat ik daar nog even mee wacht, ga eerst de andere suggesties uitproberen, maar hou t wel in mijn achterhoofd, bedankt!
Ongesnoeid worden de meeste appelbomen, grote volle bomen, met dikke takken en een ronde kruinvorm.
Echter de mens wil wat anders, de boom mag niet te hoog worden, niet te breed, mogen geen schuurtakken hebben, geen zieke en dode taken, moeten voldoende vruchthout maken en vooral veel appels geven die lekker smaken, dus moet er ook veel zonlicht binnen de kruin komen, dus moeten we uitdunnen/ wegzagen.

Maar ieder tak die we afzagen probeert de natuur weer te vervangen door een nieuwe, ook zal de boom blijven proberen weer net zo hoog te worden en net zo breed.
Dus maakt de boom, om alles zo snel mogelijk te vervangen/ herstellen, heel veel snelgroeiende waterloten.

Daar kan je dus niets aan doen!
na iedere afgeknipte waterloot, zal er weer een of twee nieuwe groeien.

Wordt je boom echt te hoog, zaag dan eens flink wat grote takken af, ( tot een polsdikte! ) zodat de boom in een keer een stuk lager wordt.
Natuurlijk krijg je daar als reactie op, door de vorming van opnieuw veel waterloten, echter, die kan je ook prima in de zomer afsnoeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Ed, in overleg met een vriendin heb ik inderdaad een 4tal dikke takken, bijna polsdikte, iets dunner weggehaald en het beeld is direct veel rustiger. De helft is nu nog vol waterlot, de rest is rustig. Vorig jaar ook flink gedund, met waterlot als gevolg. Nu vraag ik me af wat beter is: verder snoeien maakt dat de boom er mooier uitziet, maar of het ook beter is, vraag ik me af. Ik overweeg de rest in de voorzomer weg te halen EN het nieuwe waterlot. 2 andere appelbomen geven veel minder last, een andere onderstam denk ik.. T zijn maar kleine boompjes, maar toch. Dank weer voor het meedenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij fruitbomen is het de bedoeling, dat je de groei naar boven( waterloten) zo veel mogelijk afremt, de hoofdtakken moeten zo veel mogelijk gebogen zijn, waardoor ze aanzienlijk meer gaan bloeien en vruchten geven.
laat je de waterloten zitten, dan zal een groot deel van de groei daarin gaan, ten koste van de boom zelf.
Dus die moeten er nu echt wel af.
Zeker heeft de onderstam ( zwak of sterk) hier een grote invloed op, zeker bij een zwakgroeiende onderstam, hoef je aanzienlijk minder te snoeien.
Wel zijn zwakkere groeiers weer wat meer vatbaar voor ziektes en aantastingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, goed te weten, morgen gaan ze eraf! Bedankt weer!