Hoe kan je aan een boom zien dat het een vrouwelijk of mannelijke boom is?

Als bijvoorbeeld een boom die vruchten gaat dragen jong is en nog geen vruchten heeft, moet er toch een wijze zijn om toch te weten of die boom vruchten gaat dragen of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
17.6K

Antwoorden (2)

Een boom/plant is eenhuizig of tweehuizig:
• Eenhuizige bomen/planten: vrouwelijke en mannelijke bloemen op dezelfde plant (augurk, pompoen, hazelaar, eik, beuk, walnoot, maïs...).
• Tweehuizige bomen/planten: vrouwelijke en mannelijke bloemen op afzonderlijke planten (wilg, populier, hop, hulst, taxus, asperge, kiwi...)

Als je dus weet dat een bepaalde boomsoort eenhuizig is zit je altijd goed. Als je een boomsoort in je tuin wil die tweehuizig is heb je dus een probleem want je hebt beide soorten nodig om vruchten te krijgen.

Voorbeeld: de kiwi.
Een kiwi KAN eenhuizig zijn maar de meeste kiwisoorten zijn tweehuizig: Je moet dus minstens 1 'mannelijke plant' hebben naast een aantal 'vrouwelijke' maar hoe herken je ze?

Het verschil tussen de mannelijke planten en de vrouwelijke planten is enkel te zien tijdens de bloei. De eerste bloemen verschijnen meestal pas ruim 4 jaar na het planten. De mannelijke bloemen bevatten zeer grote stuifmeeldraden en kleine stampers.
De vrouwelijke bloemen bevatten zeer kleine meeldraden en grote stampers.

Met andere woorden: aan een jonge boom kun je het dus heel vaak niet zien. Als je voorbeelden geeft van bomen kun je natuurlijk opzoeken of er nog wel een verschil zit maar je vraagt het nogal algemeen dus ik heb de kiwi als voorbeeld genomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat mijn man mij erop wees dat de kiwi een plant is heb ik nog een voorbeeld gezocht: de wilg:
Het onderscheid tussen de geslachten van de plant is te zien in april en mei, wanneer de plant in bloei staat. Een mannelijke boom is te herkennen aan de gele helmkloppen. Verder hebben ze twee honingklieren, terwijl de vrouwelijke er maar één hebben. De vrouwelijke bloemen hebben verder korte stijlen en stempels.

Met andere woorden: je kunt het dus niet zien aan een jonge boom zonder vruchten/bloemen: http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/43822-schietwilg-salix-alba.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke en interessante uitleg van Pelle
Veel bomen hebben bloemen met een stamper( vrouwelijk) en meeldraden ( mannelijk) uitstekend te zien aan de bloemen.

Sommige bomen hebben mannelijke en vrouwelijke bloemen, zoals alle bomen waar lange katjes aan komen.

Ook zijn er bomen, die of, alleen maar mannelijke bloemen hebben, of alleen maar vrouwelijke, zoals b.v. de wilde Hulst en de minder bekende Ginkgo.

Een bomenkweker, kan vaak aan de boom zelf zien, of het een mannelijke of vrouwelijk boom is, door heel kleine verschillen onderling, b.v. iets anders blad, iets andere vorm, sterkere of juist zwakkere groeiers enz.

Voor een leek erg moeilijk te onderscheiden.
Niet zo heel erg, want er zijn maar weinig soorten bomen die of mannelijk, of vrouwelijk zijn.