wat is een bloeiwijze van een bloem??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Er zijn 4 bloeiwijzen van een bloem.

Okselstandig = bloemen geplaatst in de bladoksel, d.w.z. de hoek tussen het okselblad en de stengel.

Trosvormige bloeiwijze = bloemen dicht op elkaar geplaatst aan het eind van een sterk verkorte tak in de oksels van tot schubjes gereduceerde okselbladeren.

Pluimvormige bloeiwijze = bloemen geplaatst in een vertakte tros, soms ruimtelijk, soms afgeplat tot een scherm.

Schubjes = gereduceerde balderen van een tros, meestal zeer klein, de bladsteel ontbreekt, veelal dicht op elkaar en de rangschikking (bladstand) gaat verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een bloeiwijze is een wijze waarop bloemen in een plant gegroepeerd worden. De term bloeiwijze of bloemgestel wordt ook gebruikt voor het samenstel van bloempjes die op zo'n manier gegroepeerd zijn.
bamibal
13 jaar geleden
De bloemen van de boom is eigenlijk de sex van de boom de meeste bloemen bestaan uit een vrouwelijk gedeelte,de stamper, en een mannelijk gedeelte, de meeldraden.
Komen de stuifmeelkorrels op de stamper, dan is de bloem bevrucht en zal er een vrucht/ zaden gevormd worden.

De meeste bloemen hebben bloemen met vrouwelijk en mannelijke delen, maar bij sommige bomen zitten aan de ene boom alleen maar mannelijke bloemen en aan andere bomen van de zelfde soort, alleen maar vrouwelijke bloemen, maarrrrrrrrr we zijn er nog niet, er zijn ook bomen, waar mannelijke en vrouwelijke bloemen aan zitten.
De mannelijke bloemen in de vorm van lange katjes en de vrouwelijke hele kleine bloempjes.

Dit alles bij elkaar is de bloeiwijze van een boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had in mijn haast boom gelezen.
maar wat bedoel je nu met de bloeiwijze van een bloem?
En bomen hebben ook bloemen, dus wat bedoel je nu?