Kan ik mijn rozen nu nog snoeien?

In verband met de plotselinge kou van de winter, heb ik geen tijd meer gehad om mijn klimroos te snoeien. Nu is hij al helemaal gaan uitlopen. 4-5 cm.
Kan ik hem nu nog wel snoeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ja hoor, klimrozen kan je nu nog uitstekend snoeien, het lijkt wel wat zonde van al dat mooie nieuwe groen, maar dat zit er zo weer aan, doe je het niet, dan moet de klimroos al zijn groei gaan verdelen over heel veel knoppen en blaadjes en dat is niet bevorderlijk voor de bloei.
Snoei alle zij takjes af tot een centimeter of 3.
De lange nieuwe takken van vorig jaar, die nu nog helder groen zijn, moet je natuurlijk sparen, daar komen de mooiste bloemen aan, oude takken die nu al bijna zwart zijn, en al minder groeien, waarvan de zij takjes al 3 keer of meer afgeknipt zijn, kan je bij de grond wegsnoeien, er zullen dan nieuwe lange takken voor terug komen.
En o ja, geef de roos nog even algenkalk, daar is hij gek op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan. Als de roos gezond is, gaat hij gewoon weer uitlopen na de snoei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geleerd altijd op een naar buiten wijzend 5-blad te snoeien. dat pas ik al 10 jaar toe in het voorjaar en heb altijd prachtige bloemen. nadat de meeste bloemen zijn uitgebloeid doe ik dat zomers nog een keer en geniet van een tweede evenzo mooie bloei. en je moet ook niet bang zijn takken in zijn geheel weg te nemen, dit komt de vorm en groei zeer ten goede.

en snoei je in het najaar dan moet je niet te kort snoeien met het oog op mogelijk invriezen van takken gedurende de winter, dood hout in het voorjaar alsnog wegnemen.
succes!