kun je tulpen en narcissen tussen lavendel door planten om het hele jaar door een kleurige tuin te krijgen ?

de lavendel staat in een bak, daar wil ik dus de tulpen en narcissen tussendoor planten, combineert dit goed en gaan ze elkaar niet "verdringen" ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Antwoorden (3)

Op zich kan het wel, maar kies dan voor zgn. botanische (=verwilderende) tulpen. Normale tulpen moet je nl. op gegeven moment, weer uitgraven, anders gaan ze rotten in de grond, en dat is dan ook weer niet goed voor je lavendel. Narcissen zijn wél geschikt voor verwildering, dus die bollen kunnen in de grond blijven zitten, net als de bollen van botanische tulpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lavendel is een wintergroene plant die veel zon/ licht moet hebben.
Zijn kleur is zilvergrijs/groen dus combineert met alle kleuren.
Wil je hier bloembollen tussen planten, dan moet er wel flink wat ruimte voor zijn, tulpen en narcissen worden vrij groot en nemen daardoor veel ruimte en licht weg van de Lavendel.
Hierdoor kan de Lavendel kale/ dode plekken krijgen door gebrek aan voldoende licht.

Meer geschikt zijn klein en laag blijvende bolgewasjes, zoals sneeuwklokjes, sneeuwroem, Botanische Crocussen, Scylla en dat soort kleine gewasjes.

Beter is, de Lavendel verder te laten uitgroeien tot ze tegen elkaar aan gegroeid zijn, het prachtige zilver-grijskleurig blad, is vooral in de winter erg mooi en geeft rust aan de tuin.

Tegen de zomer komen de in wolken , blauwe bloemen ( als je tenminste de blauwe hebt)
Na de bloei, kan je ze wat terugknippen en heb je het mooie blad weer.
Bollen planten tussen andere vaste planten, die niet wintergroen zijn, kan natuurlijk prima, maar ook onder struiken en bomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessante toelichtingen
Sterk af te raden; het grote blad van de bolgewassen zal er voor zorgen dat de lavendel te vochtig blijft en gaat smetten. Lavendel moet licht en luchtig staan.

Bollen zijn maar korte tijd mooi, het blad blijft veel langer hinderen. Als je ze in pot wil planten plant dan verschillende soorten in lagen bij elkaar in een pot zodat ze elkaar opvolgen.