Is de bromelia(PLANT) een jaar plant of een plant die langer leeft?

Ik heb een bromelia met kleine bloemetjes.
ik zou graag willen weten hoe lang de plant mee gaat. Ik zag dat je de plant opnieuw kan kweken? Alleen er staat niet duidelijk hoe en hoe de stekjes er uit zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Alle leden van de grote groep van Bromelia's, groeien net zo lang door, totdat ze gaan bloeien.
Sommige bloeien ieder jaar, bij andere duurt het wat langer.
Na deze bloei, is de kop uit de Bromelia, waardoor hij niet verder kan groeien, wel gaan deze planten hierna nieuwe stekken vormen, dus leeft de plant veel langer dan een jaar.
Als de stekken wat groter zijn, zou je ze er af kunnen halen, maar dat is niet noodzakelijk, je kunt ze ook laten zitten.
Vaak blijft het oude gedeelte nog wel een jaar mooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (2)

de bromelia is een vaste plant, die langer dan een jaar mee zou moeten gaan.
vermeerderen doe je dmv de uitlopers of van zaad.
Rieneke1
11 jaar geleden
Hoe lang bloeit een bromelia?
Gemiddeld 3 tot 6 maanden. Een bromelia bloeit eenmalig.

Hoe kan ik zelf een bromelia kweken?
Na de bloei ontstaan aan de basis van je bromelia stekken. Laat ze groeien tot ze de helft van de moederplant hebben. Geef twee weken water in de kelk en breek dan voorzichtig de stek af, liefst met wortel. Zet de stek in een pot, na een jaar is hij bloeirijp. Plaats een rijpe appel op de kelk, sluit deze af met een plastic zak en laat deze 3 weken zitten. Verwijder de plastic zak en de appel. Na 8 tot 16 weken staat de nieuwe Bromelia in bloei.