hoe heet deze plant? lijkt op Yucca of ananas

ik heb hem gekregen. Maar voor nu wil ik weten of hij winterhard is.

Toegevoegd na 3 minuten:
hij is nu 40 cm hoog

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Het is een volkomen winterharde Yucca, de bonte vorm van de gewone groene Yucca.
Doordat hij bont is, heeft de plant aanzienlijk minder bladgroen, waardoor hij maar langzaam groeit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dezelfde soort Yucca heb ik al jarenlang in een pot in de tuin staan (dus nog kwetsbaarder voor vorst en kou), en de plant doet het fantastisch. Goed winterhard dus! En een + voor Ed, voor het juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij is best wel gegroeid sinds ik hem heb.
Maar ja, alles groeit hier 10 keer zo hard dan vroeger in mijn kleituin. fijn dat ie winterhard is. En van de Yucca ken ik de bloemen, dus ben ik blij dat het toch een Yucca is.

Andere antwoorden (2)

Dat is een tropische plant namelijk een agave, ook hier zijn er meerdere onder soorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is de bonte agave, ik woon in de tropen en mijn tuin staat vol met deze planten.Zeer gemene uiteinden die behoorlijk pijnlijk kunnen zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Over het winterhard zijn van deze plant verschillen de meningen nogal op internet zag ik net. Daar hoef ik mij hier geen zorgen om te maken....Ik heb wel de gewone groene agave ooit meegenomen naar NL maar die behandelde ik als kuipplant dus voor de winter in de garage met noppenfolie erom en van de grond af. Ik gaf af en toe een beetje water zolang het niet vroor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Agave van jouw foto lijkt heel erg op de foto van de vraag, maar als je goed kijkt, dan zijn de onderste bladeren van de fotoplant klein en kort, daar kan je goed aan zien dat het een Yucca is. De plant op jouw foto is een Agave, met geweldig scherpe bladstekels en juist grote platliggende onderste bladeren. Ze lijken dus enorm op elkaar, alleen is de ene winterhard en die van jouw vrijwel niet.
Wel een hele mooie Agave op jouw foto!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwarring compleet :)
Ik heb namelijk ook een bonte Yucca en een groene Yucca in de tuin maar dat zijn al grote bomen met een stam en zijn ouder/groter als die van de vraagsteller hierboven.
De bonte agave heeft geen platliggende bladeren...althans die van mij niet . De yucca/agave op de foto van de vraagsteller ziet er voor mij uit als een jonge (kleine) plant
Er zullen ook vast wel variaties op het thema zijn.
Ik zal eens kijken of ik een foto van de bonte Yucca in dit antwoord kan plaatsen. Wel heel leuk Ed dat je een reactie geeft,ik ben nu helemaal benieuwd haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had 3 foto's gemaakt ..degene die ik eronder heb geplaatst is de groene yucca maar ik kan geen foto's meer bij plaatsen bij de vraag.Ik heb nog 2 foto's van de bonte yucca (ook zo'n boom) en een andere variant van een agave die wel platte bladeren heeft. Ik denk dat er heel veel soorten en varianten zijn en nu ben ik zelf ook wel benieuwd welke ik nu heb. Ik ga van de week eens een tuincentrum hier opzoeken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zeker wel wat verschillen.
De Yucca prikt een beetje.
De Agave, echt verschikkelijk tot op het bot.
Het blad van een Yucca is glad en leerachtig. Het blad van een Agave is vettig en dik. vlezig.
De onderste bladeren van een Yucca, zijn klein en kort. De onderste balderen van een Agave, bij een oudere plant, zijn heel dik, breed en plat op de grond.
Ze kunnen jaren oud worden voordat ze geel worden. Die van de Yucca worden veel sneller bruin en vallen dan af, hierdoor ontstaan de karakteristieke Yuccastammen. Verders lijken ze zo op het eerste gezicht best veel op elkaar!Maar Agave zijn echte vetplanten en de Yucca zeker niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jullie allebei bedankt voor het antwoorden en de reacties.
Het is inderdaad nog een jonge plant.