Wat moet ik doen met vergeten bloembolletjes?

Vond een paar dagen geleden een zakje bloembolletjes dat ik vergeten ben te planten. Kan dat nog? Of moet ik ze bewaren tot het voorjaar of de herfst? Of moet ik ze gewoon maar weggooien? Het is een zakje Allium Sphaerocephalon.

14 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Het beste antwoord

wat ik doe (ook met afgeprijsde bolletjes die lang in de warme winkel hebben gelegen) is ze in een bloempot met tuingrond stoppen, en die in een koude schuur zetten waar het niet vriest. zodra het buiten weer beter weer is kan je ze met pot en al ingraven, of buiten op het terras zetten en daar laten staan.

ze zullen dit voorjaar dan wel later bloeien, maar dat is niet erg.

let op drie punten: je kan niet graven als het vriest, ze moeten niet een te groot temperatuurverschil krijgen en ze hebben een koudeperiode nodig,desnoods de koelkast.

ik ga zelf proberen om tulpen die ik twee weken geleden gekocht heb vroeg binnen te halen, en kijken wat ze dan doen (eerder bloeien?). Ze staan nu al twee weken buiten in de pot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Allium sphaerocephalon plant tijd is najaar eind sep-nov. Dus ik denk dat je een maand te laat bent.
Probeer maar is even, misschien krijg je toch mooie bloemen... je weet maar nooit.!
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste wat je nu kunt doen is vergeten dat je ze vergeten bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon in de grond zetten ze komen echt nog wel uit hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloembollen die in het hajaar geplant zijn, beginnen 's winter ondergronds alvast wortels te zetten, zodat ze in het voorjaar sneller uit kunnen lopen.

In principe kan je vrijwel alle winterharde bolgewassen de hele winter door zetten, zolang het buiten niet te koud is.

Over een paar dagen wordt weer -10, -15 verwacht. Ik zou de bollen alleen nog in de grond zetten als je de bollen koud opgeslagen hebt gehad, bv in de schuur. Als je ze nuvan je warme huis in de grond zet en ze krijgen meteen van het weeken -10 over zich heen, dan loop je het risico dat ze in een keer doodvriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Gelijk weggooien is zonde. Wordt het niets dat je heb een beetje extra compost in de grond gedaan, ook niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewaren kun ze je niet, weggooien hoeft niet.
Je kunt ze gewoon planten, zolang de grond niet bevroren is. Doe het wel zo vroeg mogelijk. maar het kan eventueel
ook nog na dat grond ontdooid is. Ze zullen zeker nog bloemen krijgen, alleen de ontwikkeling van de nieuwe bolletjes zal wat stagneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze gewoon binnen opkweken en verpoten over een maand of wat als de tempratuur buiten is gestegen.