hoeveel boomsoorten bestaan er in nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
Amadea
11 jaar geleden
Hier staan ze allemaal, tel zelf maar even... : http://www.neerlandstuin.nl/bomen.html

Antwoorden (2)

Een niet te beantwoorde vraag.
Het moeten er duizenden zijn.
Ook is er geen echte grens te trekken tussen bomen en struiken.
Een dwerg den van slechts 30 cm hoog is eigenlijk een boom.
Een heester die 5 m. hoog is, met een dikke stam, is dan eigenlijk ook een boom en geen heester meer.
Alle fruitbomen in heel veel soorten zijn ook bomen.
Coniferen zijn ook bomen, hier in ons land al 650 soorten!
Sommige bomen zijn inmiddels hier al weer uitgestorven.
Maar nieuwe soorten komen nog ieder jaar van uit de hele wereld hier binnen.
De esdoorn b.v. is vaak een boom, maar er zijn heel veel soorten en variëteiten van!
Van de meeste soorten bomen, zijn ook heel veel cultivars, dus allemaal verschillende.
Er zijn kwekerijen die 750 verschillende bomen verkopen.
Door kruisingen en mutaties, ontstaan nog steeds nieuwe unieke soorten, ook in ons land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je die vraag wilt beantwoorden, moet je onderscheid maken tussen inheemse bomen en exoten. Dus bomen die al duizenden jaren in Nederland voorkomen en bomen die (door de mens) in Nederland terecht zijn gekomen.

De Genenbank inheemse bomen en struiken van de Universiteit van Wageningen gaat uit van 50 inheemse bomen en struiken (het verschil tussen een boom en een struik is lang niet altijd goed aan te geven). Zij hebben ook meerdere plekken in Nederland waar deze bomen en struiken zijn aangeplant om ze voor de toekomst te behouden (sommige waren al zeldzaam).

Tel je alle exoten wel mee, dan kom je op een veelvoud van dit aantal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling: onder exoten vallen bomen die uit het buitenland komen, maar ook bomen, die ontstaan zijn door kweek.