Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik rode/oranje mieren uit mijn bloembak?

Ik heb enkele Helleborus niger planten in bakken staan en zie dat ze doodgaan, nu zie ik een rode mierennestje ernaast zitten, blijkbaar eten zij mijn mooie planten op.. wat moet ik doen?
Ik heb al een lokdoosje ernaast gezet, maar daar komt geen rode mier in.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

kan je het hele nestje niet opscheppen en elders deponeren?
strooi anders knoflookpoeder of peper, of talkpoeder.
mieren kunnen hier slecht tegen, en zullen op de vlucht slaan.
wat ook helpt is goudsbloemen tussen je planten zetten, maar daar moet je maar net van houden.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad. als het een bloembak is: meenemen naar het plantsoen, leegkiepen, de hosta weer mee naar huis nemen en in verse grond zetten
Er bestaan legio poeders dat u kan strooien op de gaatjes van hun nest, ze nemen het product mee binnen waar ze allemaal dood gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mieren eten je planten niet op.
Helleboruszaden hebben een zogenaamd 'mierenbroodje', dat ervoor zorgt dat mieren de zaden graag verslepen. Het mierenbroodje eten ze op, het zaadje laten ze met rust, en zo kan de plant zich flink verspreiden.
Mieren zullen dus echt je planten niet opeten. Helleborus niger is wel een vrij kritische plant: hij moet vruchtbare, humusrijke, kalkhoudende doorlatende grond hebben, liefst wat stenig, beslist niet nat in de winter, beschut tegen wind. Ze mogen niet te diep geplant worden, liefst verplant je ze helemaal niet.
Ik had er twee in potten staan, zo goed mogelijk vertroeteld, maar 1 is er nu dood en de ander verdacht verlept. Ik gooi ze niet weg want voor hetzelfde geld lopen ze weer uit, maar de niger-variant van Helleborus is echt vrij lastig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding