Hoe kweekt men gekleurde rozen?

Witte rozen, rode rozen, bordeaux rozen, zwarte rozen. Ik kan me moeilijk indenken dat er voor alle kleuren aparte zaadjes zijn. Dus hoe komen de rozen aan hun kleur?

Toegevoegd na 17 minuten:
http://us.123rf.com/400wm/400/400/funlovingvolvo/funlovingvolvo0912/funlovingvolvo091200165/6141645-een-gemengde-rozen-boeket-van-verschillende-kleuren.jpg Ik bedoel verschillende kleuren rozen. Gele rozen, oranje rozen, rode rozen. Een kleur per roos.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.7K
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je de regenboogrozen? Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/internet/webshops/regenboog-roos-kopen.329179

Het beste antwoord

In de natuur groeien heel veel soorten rozen in allerlei kleuren.
Zaailingen van deze rozen, geven soms een afwijkende kleur, waardoor er nieuwe kleuren spontaan ontstaan.
Door soorten met verschillende kleuren met elkaar te kruisen, krijg je zaailingen die vaak of op een van de ouders lijkt, of slechts een beetje, of helemaal niet.
Een heel enkele keer onstaat door een spontane mutatie, zo maar een andere kleur.
De kweker haalt deze plant er uit en kweekt hem verder als een aparte soort.
Hoe meer het genetische materiaal door elkaar heen loopt, hoe meer mogelijkheden er ontstaan voor nieuwe kleuren.

Op de foto een prachtig voorbeeld van een spontane mutatie, de linker roos is al voor de helft een andere kleur.
gevonden in onze eigen tuin.
Dus zonder maar iets te hoeven doen, kunnen er ook al andere kleuren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (2)

Wat bedoel je precies? Je kunt rozen stekken en dan krijg je over het algemeen natuurlijk dezelfde kleur, gaat ook een stuk sneller dan rozen zaaien.

Door rozen te kruisen krijg je zaden, die zaai je en dan hoop je op een mooie nieuwe kleur en als je eenmaal hebt dan stek je de roos.

(kweker in huis)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank. Ik bedoelde hoe rozen aan verschillende kleuren komen. Er zijn zoveel kleuren... Dank voor je snelle antwoord!
Zeker zijn er voor alle kleuren rozen aparte zaadjes.

Die zijn verkregen door rozen met een bepaalde kleur te selecteren en verder te kweken.
Er komen ongeveer 300 soorten in het wild voor.

En omdat rozen al sinds duizenden jaren gekweekt worden,
en men al die tijd de mooiste, de kleurrijkste,
de beste er uit geselecteerd heeft,
hebben we nu zo veel mooie kleuren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozen