Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste 4m3 aarde (oude plantenbak) ontdoen van kiezels, wortels,scherven etc.?

ik wil de aarde hergebruiken. Een professionele zeef is te duur en te veel van het goede. Veel wortelrestanten (bamboo, klimop) en stenen max doorsnee 5cm2.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
682

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

een vierkante meter kippengaas, of iets wat er op lijkt op een ton of op 4 balken leggen en daat het zand op scheppen,, denk dat je de meeste troep er wel uit krijgt dan
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Zelf een zeef maken.
4 plankjes, 1m² kuikengaas, een handje vol spijkers een een hamer.....
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De mazen van kippengaas zijn te groot voor de kiezels. Ik zou een gaas nemen met mazen van 1 x 1 cm. Ik zou een kader timmeren van 1m x 1m en die schuin opstellen (45°)tegen bv een muur en de grond daar met de schop tegen smijten, dit blijven herhalen tot alle aarde opgewerkt is. De kiezels, scherven en wortels blijven aan de voorkant. Dit is het systeem van de metser om bv zand zuiver te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stenen in de grond zijn volkomen onschadelijk, nee, zelfs goed voor de plantengroei.
Het zelfde geldt voor de kiezels.
Bak leeg scheppen, de ergste bamboe wortels er uit halen en de oude grond weer terug gooien.
In de toplaag raap je de ergste stenen er uit
Hierna een goede organische mest toevoegen b.v. culterra, dit door de bovenste laag heen mengen en je plantjes kunnen er weer in.
Halverwege de zomer nog eens bijmesten, voor een gezonde groei.
Staan je planten er weer in, dan een toplaagje van potgrond er over aanbrengen en alles is weer netjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding