Kan ik gras onder plastic laten kiemen?

Ik wil in een deel van de tuin speciaal schaduw gras zaaien. Kan ik daar doorzichtig plastic overheen leggen? Net zoals met het opkweken van zaden binnen. Ik heb nl nogal wat vogels in de tuin die ik voer. Het plastic gaat er dan af, zodra het ontkiemd.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb inmiddels een deel met en een deel zonder plastic gezaaid, dus ik kan het beste antwoord nog niet kiezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
27.1K

Het beste antwoord

Dat is de beste methode. Niet alleen om de vogels weg te houden, maar om de grond beter vochtig te houden. Ook bij niet-schaduw gazon kan je dit doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder doorzichtig plastic kan in de zon de temperatuur oplopen tot wel 50 graden!!
Niet echt fijn voor kiemende grasplantjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is schaduwgazon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar ik lees van je....Ook bij niet-schaduw gazon kan je dit doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gras onder het plastic is inderdaad beter opgekomen.

Andere antwoorden (3)

Het gras heeft toch echt licht en wind nodig om te groeien.
Met plastic er over zal het moeizaam of helemaal niet op komen.
Je zou er een net voor vogels overheen kunnen spannen,en er is ook zaad te koop,wat de vogels niet lusten.
Suc 6 met je nieuwe gras.
burgos
11 jaar geleden
Het heeft geen enkel voordeel.
De luchtvochtigheid zal onder het plastic erg hoog zijn, zodra je het er af haalt, moeten de jonge grasplantjes zich weer aanpassen kunnen dan alsnog verdrogen of schimmelen.
Indien je de normale hoeveelheid graszaad zaait, kunnen de vogels best wel de helft er van opeten, maar dat is het zaad dat er boven op ligt, in de grond zal het gewoon kiemen.
Er hoeven maar weinig zaadjes op te komen voor een goed gazon.
Met het huidige weer is het graszaad binnen 10 dagen boven en daarna niet meer interessant voor vogels.( mussen).
ook kan je net boven de grond, wat draadjes spannen ( zwart garen) kris kras net boven de grond, daar hebben mussen een grote hekel aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat draad spannen is misschien niet zo`n gek idee, maar kan ik dan gewoon over het pasgezaaide zaad lopen?
Anders kan ik er niet bij.
En waarom moet het zwart zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je voorzichtig over de grond loopt, met je voeten plat op de aarde, gaat dat prima.
Het garen moet wel zwart zijn, dat zien de mussen niet en schrikken als ze er tegenaan lopen.
Verspreid na het zaaien een een dunne laag tuingrond over het zaad om het aan het oog te ontrekken