Waar kan je voordelig aan waterplanten komen?

Ik ben druk bezig onze vijver te vergroten. Hij wordt 5 keer zo groot, dus heb ik ook veel meer waterplanten nodig. Maar de winkelprijzen zijn absurd, dus zoek ik een plek waar mensen hun uitdunsels aanbieden om op te halen of voor een zacht prijsje. Bestaat er ergens een forum oid? Marktplaats is niets, want dat is net zo commercieel als een vijverwinkel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (4)

Zoek eens op vijverfora!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in de buurt zou wonen, mocht je in mijn vijver scheppen. Je kan eens op Aquaforum kunnen kijken. Ook kun je een advertentiebij de supermarkt ophangen voor mensen in de buurt.
Wat ook goed werkt: vraag het op Facebook aan je vrienden. Er zijn er vast wel bij met een vijver.

Laatste optie: met een emmertje en netje de paden op en de lanen in. wat wel is, is dat je in de natuur wel meer meeschept dan alleen planten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij mij in de buurt is er ook een Facebook "weggeefhoek" en omdat daar ook steeds meer gevraagd werd hebben we nu ook een "vraaghoek". Werkt echt supergoed, zeker voor dit soort dingetjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, bij de Action hebben ze waterlelies. zitten in een doosje en doen het prima
Je kan het op deze site proberen:
http://www.tweedehandsplanten.nl/planten-buiten.html

Misschien is er bij je in de buurt ook een zorgboerderij oid, bij de grotere zorginstellingen heb je vaak ook een tuinwinkel wat gerund wordt door patiënten, vaak zijn deze stukken goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momenteel zijn de sloten vol gegroeid met van alles.
Het allerbelangrijkste voor je vijver zijn toch wel de zuurstofplanten.
Hoornblad is er nu nog volop, maar zal spoedig naar de bodem zakken om te overwinteren.
Waterpest is ook prima en dan de prachtige krabbescheren, maar die vind je niet overal in ons land.
Met al die planten uit het wild, neem je ook zeer veel diertjes mee en hoe meer hoe beter.
Wat je niet/ nooit moet doen is riet planten en ook geen zeggesoorten!
Sommige soorten groeien door je nieuwe folie heen.
Andere soorten zijn weer erg lastig om te laten groeien, zoals de zwanebloem, blaasjeskruid, de meeste waterranonkel soorten, waterviolier, sterrekroos, bronmos.

Toegevoegd na 1 uur:
Op de foto, zwemvijver met strandje, het zijn hoofdzakelijk de waterplanten en de bacteriën die het water schoon houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fonteinkruiden zijn sterk gespecialiseerde planten die erg moeilijk zijn voor nieuwe vijvers.
Ada Hofman is hier helemaal gek van en dan praat ik over glanzend fonteinkruid.
Maar bijna altijd mislukt het.
Ook zijn er drijvende soorten, weet niet welke jij hebt. Hoornblad kan je niet stekken, heeft geen wortels, je hebt er minstens een kruiwagen vol van nodig!!
Liefst nog meer, kan zo los in het water.
Om te starten de aller sterkste soort. Waterpest ( inheemse soorten)zal de eerste jaren nauwelijks groeien, maar later weer juist wel.
Niet genoemd is puntkroos.
Geen drijfplantje maar wintergroen onderwater plantje, dat vooral goed groeit in nieuw water. Vederkruidsoorten, zou ik niet doen, die kunnen later zorgen voor biogene ontkalking en dat is zeer kwalijk voor het water.
Probeer aan naaldkruid te komen, die is wintergroen en groeit erg makkelijk in nieuw water.
Is mogelijk al verboden voor de handel, of wordt dat spoedig. En in ondiepe gedeeltes kleine watereppe.
Volkomen ondergewaardeerd!
Maakt in de winter onderwaterblad, geeft dan veel zuurstof en gaat algengroei tegen.
Het is dus in de winter een zuurstofplant. Bronmos groeit het best in zacht stromend, zeer helder en voedselarm, zacht water, dat is dus geen enkele vijver, dus wordt het overgroeit door een of andere smerig uitziende alg. Zwanebloem en pijlkruid zijn soorten voor een modderbodem met zeer veel voeding.
Groeit alleen goed in sterk verwaarloosde vijvers nabij bomen waar veel blad af valt de vijver in.
Alleen grasbladig pijlkruid groeit uitstekend in minder voedselrijk water, tot zelfs in zeer arm water.
Is in de winter een onderwaterplant!!!
Dus zuurstofplant!! Wat dus voor de ene plant heel goed is, is voor de ander heel slecht tot onmogelijk.