Heeft iemand ervaring met het afdekken van grond tegen winde?

In mijn tuin is een stuk grond dat tussen water en een pad ligt. Zo'n 10 jaar geleden heb ik aan de pad kant antiworteldoek ingegraven en tot dit seizoen hielp dat uitstekend tegen ongewenste planten. Verder had ik 1 stukje met winde, wat ik bijhield en onder controle had. Echter, dit jaar lukte dat door omstandigheden niet en nu zit de helft van die strook echt onder en steekt het ook dat pad over. Ben er daar nog net op tijd bij, maar de rest is een ramp. Ik wil geen gif gebruiken want ik ga er groente en fruit telen en het grenst aan water. (roundup etc vervuilt het oppervlaktewater)

Heb nu alle planten die ik niet wil laag afgeknipt en wil er in t weekend met een motorzeis overheen om het nog lager af te maaien.

Ben van plan om aan de oever bamboescherm (nog steviger doek) in te graven en dan de grond tot het voorjaar af te bedekken met landbouwplastic en of karton (heb daar eerder uitstekende resultaten mee gehad)

Echter een paar twijfels:
heb ook wel eens gehoord dat winde het juist heerlijk vind onder plastic, klopt dat?

Er zijn ook planten die ik wil houden: bessenstruiken, rabarber, lelie.
Of komt de winde dan massaal juist daar naar boven? Schoonmaakazijn zal ook de gewenste planten doden ben ik bang..

Wie heeft ervaring met afdekken? Verdwijnt de winde of gedijt ze er juist? Andere tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Echt afdekken werkt, maar je hebt wel 2 jaar minimaal nodig om het grootste deel af te laten sterven.

ik heb goede ervaring met het tot op 50cm diep uitgraven en zeven van de grond. Nu geef ik toe; Ik heb maar een klein stukje gedaan (5*10 meter) en was dus met 2 dagen werk wel klaar. Maar als je dat doet, en je houdt dan het stuk goed schoon in de zomer, ben je het het volgende jaar (Op zaailingen na!) kwijt.

op dit moment loop ik een keer in het jaar het stuk langs, en breng met een wattenstaafje roundup op de bladeren aan van eventuele zaailingen (2-4 per jaar). Zo voorkom je dat de hele boel onderhet gif komt, maar heb je wel de werking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien kun je hele sterke brandnetelgier maken en die er overheen spuiten.
Zo is er bij mij (per ongeluk) een grote pruimenboom dood gegaan.
Dus opletten waar je spuit.
Je kunt vast beginnen met alle bloemen eruit te halen dan zaait het in ieder geval niet uit.
Succes.

Toegevoegd na 4 uur:
afdekken met zwart plastic (niet met karton,rot weg) tot het voorjaar is een uitstekend idee. Wel eerst goed omspitten (kun je meteen wat wortels verwijderen) en bemesten. In het voorjaar daarna goed kontroleren. Inderdaad zal niet alle hagewinde dood zijn, maar het meerderdeel wel.
Muizen zullen dan ook wat wortels op gegeten hebben in de winter wanneer er weinig voer is.

Is het niet mogelijk de planten die je wil bewaren eruit halen en dan spitten en daarna via gaten in je plastic terug te zetten?

Toch lijkt me brandnetelgier het makkelijkst.

Toegevoegd na 4 uur:
Dan hoef je ook geen 2,5 jaar wachten. En heb je prima grond in het voorjaar na het spitten en bemesten.
Vroeger heb ik akkerdistel in m'n tuin gehad en dat was na 3 jaar verdwenen, alleen door elke dag de tuin door lopen en met een arendsoog alle opkomende distel te ruimen.
Dat kan je dus ook proberen met de winde, naast alle anderen methodes.

Het blijft een zware klus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het afdekken van grond helpt echt niet om de haag- en akkerwinde uit te roeien. Spuiten was vroeger mogelijk met Starane, maar dit middel is niet meer te verkrijgen. De enige manier om de winde uit te roeien is met een riek de grond helemaal voorzichtig losmaken en de dikke witte wortels helemaal af te voeren liefst in een plastic vuilniszak. Het kleinste stukje wortel dat je over het hoofd ziet en dat blijft zitten, zal weer voor vele nieuwe ellende zorgen. Kortom het is een hels karwei!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat elke wortel weer een nieuw plantje vormt en er inmiddels al tientallen lange uitlopers zijn, met elk meerdere zijwortels, zie ik dat niet zitten. Bovendien zijn er tuinders die dat zo gedaan hebben en nog nooit zo veel winde hadden als daarna.
Op het net heb ik antiworteldoek van zeer goede kwaliteit gevonden:
http://www.wintergronddoekhandel.nl/gronddoek-225-gr-m2, bijna 3 x zo dik als die uit de bouwmarkt,
die niet rafelt, dubbel geweven is en toch betaalbaar is. Dit samen met de tijd, moet t doen.
De begroeiing maar ik eerst laag af, dan ga ik er met een grenilette (soort spitvork) doorheen, wat ik zie aan wortels haal ik natuurlijk weg. Verdacht tuinafval verspreid ik dan over de grond, het gronddoek graaf ik diep in EN bamboescherm.
Als het dan nog niet weg is, laat ik hetnog langer liggen, maar ik denk wel dat het weg is.
Op het doek komt natuurlijk materiaal voor het zicht, met oppervlakkig wortelende plantjes, bv hondsdraf, oost indische kers, etc. Kan heel aardig worden:-)