Meeldauw(?) op de aardbeien. Kun je ze nog eten?

Volgens mij heb ik meeldauw op mijn aardbeien want er zitten witte wollige laagjes op. Kan ik deze nog wassen en eten of is dat gevaarlijk? En wat kan ik er tegen doen behalve gif spuiten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Antwoorden (3)

Zo snel mogelijk op eten. Ze zijn even lekker. Vroeger hadden ze geen bestrijdingsmiddelen en werden ze ook zo gegeten. Wel even wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schimmels zijn er in zeer veel soorten en de variant die op fruit groeit, is niet eetbaar zoals in tegenstelling die van brie en dus ook niet goed voor de gezondheid. Gooi daarom beschimmeld fruit weg.

Echte meeldauw (soms witziekte genoemd) is de naam voor een groep van schimmels, die behoort tot de Ascomyceten

Op de site van wikipedia staan heel wat nare ziektes beschreven voortkomend door het met schimmel aangetast voedsel

Ik zou het niet riskeren, en gewoon weggooien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de plotselinge hitte en droogte na alle regen die we gehad hebben , krijgen de aardbeiplanten het nu heel erg slecht, waardoor ze vatbaar worden voor allerlei schimmelziekten.
Meeldauw op de vruchten zelf, is vrijwel niet te zien, dus zijn de wollige laagjes een vorm van vruchtrot.
Deze aardbeien met deze schimmel is niet voor ons gevaarlijk, maar de vruchten smaken gewoon bedorven.
Aardbeien mogen nooit te droog staan en zeker ook nooit te nat, hebben een voedzame grond nodig en mogen niet langer dan drie jaar lang op de zelfde plaats staan.
Pluk alle aangetaste vruchten er nu af en geef de planten een goede mest en zonodig voldoende water.