Is de tijgerlelie in een pot meerderjarig?

Hij staat binnen.
Bloeiend gekocht in pot met potgrond, bloemen vallen er allemaal af. Wat nu, loont het om de pot te bewaren, en zo ja hoe dan? Op de venterbank laten staan of in het donker zetten in de berging?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (2)

Ja, hij is meerjarig. Na de bloei knip je de plant op ongeveer 15 centimeter boven de aarde af.
In de winter moet hij beschermd worden, dus dan niet op een koude plek zetten.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat je dan een zieke plant had. Ik zou ermee teruggaan naar de gelegenheid waar je 'm kocht! Normaal kan de tijgerlelie bloeien tussen juni en oktober.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je hem in pot koopt, bloeien de bloemen die er in zitten nog uit, maar hij maakt dat jaar geen nieuwe bloemen meer.
maar na twee dagen uitvallen is erg snel. Meestal gaan ze wel twee weken mee. Stond hij op de tocht, veel te nat, veel te droog, veel te warm?
Lelie's overwinteren door een bol in de grond.
Het is eigenlijk een tuinplant.
Na de bloei in je tuin planten, zet er wel een stokje bij, want hij sterft straks helemaal af en dan zie je hem niet meer staan.
Heb je geen tuin, dan zou ik hem weggooien, want de plant moet na de bloei zich herstellen en binnen in een pot is dat niet goed mogelijk, buiten maak je nog een kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ed, zou je hem niet als amaryllis kunnen behandelen?
nu goed water en voeding geven, en in oktober of zo af laten sterven en droog wegzetten, en vervolgens in het voorjaar weer water gaan geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Amaryllis is binnen al moeilijk genoeg, want juist na de bloei komt het meeste werk, maar dat hebben de meeste er niet voor over. Een Tijgerlelie is een tuinplant, die gekweekt wordt in de kas, bespoten met chemische stoffen, zodat hij niet hoog wordt en bijna in bloei gaat hij naar de winkel, waar ze vaak in de koeling terecht komen of in een veel te donkere bloemenwinkel, om daarna het laatse restje van zijn leven bloeiend in de kamer te staan. Heb je groene vingers en ga je hem na de bloei vertroetelen, heb je een goede licht plek op je vensterbank en kan je wachten met daar weghalen totdat de plant geel begint te worden, dan zou je hem daarna, uit de pot kunnen halen, en de bol droog en donker bewaren, om hem dan weer in het voorjaar in een pot te zetten, maar het wordt dan wel een hoge plant, zeker een meter.
Nee dan maar de tuin in, of de plant zien als een bosje bloemen, die je na afloop toch ook weg gooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus, ook voor je toelichting.
ik heb jaren lelies gehad, en die in 7 grote potten op het terras laten staan. in de grond waren ze meteen weggerot/ opgegeten.
maar 's-winters zette ik ze in de kas. droog en licht, met wat minder vorst (geen wind) dan buiten. nu ik geen kas meer heb, heb ik de helft van de potten in de (donkere)schuur gezet, de helft buiten laten staan, en eentje binnenshuis (te warm) van de 7 potten vol had ik dit jaar 3 sprietjes :-(
Rieneke1
11 jaar geleden
dank voor je uitleg ed.
ik zou het toch proberen, vind het een sport planten over te houden, mijn amarylissen heb ik al jaren en jaren.
ik gooi planten niet graag weg.
maar je moet er dds plezier in hebben, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook. Weggooien als het nog leeft is echt zonde. amaryllissen had ik er ook een stuk of 10. Die zijn binnenshuis goed goed te houden. Alleen bloeiden ze bij mij pas in februari. Maar dat is ook een prima tijd om van bloemen te genieten.
in het nieuwe huis heb ik geen vensterbanken meer (openslaande tuindeuren) dus heb ik ze met de verhuizing weggedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze weggooi maatschappij is er nog maar weinig geduld om planten in leven te houden, als je zo weer nieuwe kunt kopen.
En lelies zijn gewoon erg lastig!
Maar gewoon in de tuin juist erg makkelijk.