Ik heb nog de nodige lavendelplantjes in potjes in een tray staan. Hoe krijg ik ze best de winter door?

Kan ik ze in grotere potten ompotten, in de volle grond zetten of in een balkonbak (Dus zonder kluitpotje)? Wie weet raad? En moet ik ze nog in de winter afdekken met stro of zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Lavendel groeit het liefst in kalkrijke, arme grond, die goed doorlatend is.
Op een warme, droge en zonnige plaats.
Dan is de lavendel goed winterhard en hoeft nooit afgedekt te worden.
Staan ze in potten, dan zijn ze veel kwetsbaarder voor te nat, te droog en voor strenge vorst.
Dus nu zo snel mogelijk naar een juiste plek in je tuin, kunnen ze nog een beetje groeien voordat de herfst er is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Maar de zoemende bijtjes in het voorjaar voor de ramen kan ik dus vergeten volgens jou? Ik bedoel dus: Géén bloembakken of losse, grotere potten op de vensterbank voor de lavendel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe groter de potten, hoe groter de kans dat de planten de winter door komen, je kunt ook de planten in het vroege voorjaar uit je tuin spitten en ze daarna in bakken zetten.
Maar zelf zou ik dan liever winterheide kopen voor in je bakken en de bijtjes voor je raam.
Of crocussen, viooltjes enz. enz.
Lavendel bloeit niet in het voorjaar maar in de zomer.
Wat niet veel (tuin)mensen weten, is dat het najaar bij uitstek geschikt is om vaste planten te planten. De grond is nog warm, en de wortels krijgen de kans om zich voor de winter nog goed te nestelen.
Mediterrane planten hebben het in de winter minder moeilijk als ze in de volle grond staan; meestal hoeven ze, en dat geldt zeker voor lavendel, niet afgedekt of beschermd te worden. Dat geldt wel voor planten in een pot, en dus ook voor lavendel. Als u ze in een pot wilt zetten, doe dan noppenfolie aan de binnenkant van de pot; dat voorkomt dat de wortels bevriezen, maar ook dat de pot niet knapt bij vorst.