Hoe komt het dat hetzelfde gras op verschillende bodem er anders uitziet?

Ik heb op twee plekken in de tuin gras bijgezaaid uit dezelfde doos/zak. Op de ene plek heb ik eerst nieuwe tuinaarde gestrooid en de andere plek is gewoon de grond/aarde die er al lag. Nu zie ik duidelijk kleurverschil en ook groeit het op de tuinaarde-plek veel sneller. Dat laatste snap ik nog wel, want tuinaarde heeft natuurlijk veel meer voedingsstoffen.
Maar waardoor wordt het kleurverschil veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Het beste antwoord

Een goed gazonmengsel bestaat uit verschillende soorten grassen.
Al naar gelang de lokale situatie, zal de ene soort, beter op komen dan de andere, zodat er met het zelfde zaadmengsel kleurverschil kan zijn.
b.v. meer of minder schaduw.
Meer of minder voedsel.
Gras heeft heel veel stikstof nodig, bij een tekort aan stikstof zal het gras minder groeien, sprieterig worden en minder groen van kleur.
Is er bijna helemaal geen stikstof dan zal het gras zelfs geel van kleur zijn en ook helemaal niet groeien.
Nu gewoon het hele gazon mesten ( er is al weer regen onderweg! )en alles zal wat kleur betref, vrijwel het zelfde worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Ed.

Andere antwoorden (3)

planten die niet genoeg voeding binnenkrijgen, zijn vaak wat lichter groen, of zelfs gelig.
Rieneke1
11 jaar geleden
Meststoffen zijn belangrijk maar ook de Ph-waarde waarde van de grond, zuur of basis, heeft een invloed op de kleur van het gras en als laatste heeft ook de zon een invloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoeveelheid magnesium bepaalt hoe groen het gras is.
(Zie eerste link)

Toegevoegd na 39 seconden:
Hoe meer magnesium hoe groener het gras.

Toegevoegd na 1 minuut:
(te) weinig kalk = geliger gras