Wat voor plant en vrucht (?) is dit? Hij bloeit met witte langwerpige bloemen en de vrucht (?) die eraan komt is groen en stekelig.

Ik heb een soort plant in de tuin die ik niet kan herkennen. Hij bloeit met witte langwerpige bloemen en de vrucht (?) die eraan komt is groen en stekelig. Zie foto's

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat deze doornappel gevaarlijk en giftig is, heb je al bij cypertje kunnen lezen.
Zelf laat ik deze plant in de herfst staan, waarna de zaaddozen gaan verdrogen en de plant zijn zaden loslaat.
De oude zaaddozen hebben grote sierwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De decoratieve zaaddozen met de foto er bij, zijn toch zeker wel toegevoegde waarde, waarom moest mijn antwoord met foto dan weg?
Zonnesteekje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist die uitgebloeide zaaddozen hebben een toegevoegde waarde.
Maar onze intenties worden niet altijd op die (juiste ) waarde beoordeeld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb een paar woordjes verandert en weer terug gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal ik hem ook maar laten staan. Ken iemand die bloemschikken doet, dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk niet dat ze daar geschikt voor zijn, ze zitten op een nogal vreemde manier aan de dikke stengels en zijn bros.

Het beste antwoord

Dit is een doornappel, wat vroeger, naar men zegt, heksen gebruikt werd door heksen om mee te kunnen vliegen (hallucinerend.

Toegevoegd na 3 minuten:
Van Wikiperdia: (er staat nog veel meer leuks op de site, met mooie foto;s, zie link)

De doornappel (Datura stramonium) is een plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat. De bladeren zijn onregelmatig van vorm met brede tanden. De trechtervormige bloemen zijn lang evenals de kelk die vijfkantig is. De doosvrucht is eivormig en getand.
De plant komt vrij algemeen voor op mesthopen in tuinen en bouwland, vooral op kalkrijke bodem, in Europa meestal wat zuidelijker dan Nederland. Cultivars worden wel geregeld in tuinen gekweekt. De eenjarige plant is erg vorstgevoelig.
Hier zie je een mooi plaatje:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Datura_stramonium_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-051.jpg

Toegevoegd na 7 minuten:
op de wikipediasite staat ook een foto van de bloem en verder zie ook onderste link (google met doornappel en kies voor afbeeldingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+; hij is wel giftig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat schrijft cypertje toch ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lezen valt soms niet mee met die warmte. Cypertje +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou Ed en Moolkeesje, jullie zijn niet van de vriendelijke hoor, ok, ik las het niet goed, maar heb wel geplust!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We tonen juist alle begrip voor je, maar ook ons speelt de warmte parten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hjmch grapje...........
gebeurt mij ook zo vaak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En sommige hier 'sporen ' niet.
Jij dan wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-) nee.....maar dat hoeft ook niet :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor alle plus, heb ik nog nooit gehad zo veel en leuke aanvulling over de zaaddozen. Op sommige plekken is het net onkruid, op ons volkstuincomplex, wat pas 12 jaar bestaat heb ik m nog niet gezien.
Wel veel zegekruid of nicandra, wat een soortgelijke groei heeft, vind ik: in 1 jaar kan ie heel groot worden, geeft mooie bloemen en leuke zaaddozen (soort groenpaarse lampionnetjes. Ook weer heel anders natuurlijk. Maar dat is bij mij net (leuk) onkruid. Niet eetbaar, maar helpt wel aaltjes voorkomen in aardappelen, zegt men. Staat dan ook in mijn moestuin:-0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal juist! Sterk spul hoor die doornappels!
Een vriend van is ooit zo van de wereld geweest dat hij naar het ziekenhuis moest en actieve koolstof moest slikken.
Niet dat het veel hielp, hij heeft het gif zelf moeten verwerken en is er daarna flink ziek van geweest! Experimenteren zonder te weten waar je mee bezig bent is dus zeker af te raden!
Maar wel een prachtige plant!!!!!

Andere antwoorden (1)

Het is de Doornappel en dat deze doornappel gevaarlijk en giftig is, heb je al bij cypertje kunnen lezen.
Zelf laat ik deze plant in de herfst staan, waarna de zaaddozen gaan verdrogen en de plant zijn zaden loslaat.
De oude zaaddozen hebben in de winter grote sierwaarden.