Ik heb een ginkgo biloba in de achtertuin en verliest blad. Hoe kan het dat er bijna geen blaadjes meer aanzitten?

De boom is best wel hoog 25 jaar oud ongv. en vrouwlijk geeft namelijk zins een paarjaar vruchten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (1)

Ben bang dat de boom aan het dood gaan is.
Het feit dat de boom sinds een paar jaar vruchten geeft, is geen teken dat het goed gaat , maar juist een teken dat het slecht gaat, we noemen dat ' noodbloei' .
De laatste jaren zijn er zo af en toe perioden met grote droogte geweest, van wel 3 maanden lang, hierdoor gaan veel bomen om te kunnen overleven, met hun wortels omlaag naar het grond water.
Echter zijn er ook perioden met extreem veel regenwater.
Zoals de laatste 3 maanden.
Opnieuw moeten veel bomen zich aanpassen, maar hun nieuwe wortels zitten nu te diep en komen te lang in te natte grond.
Hierdoor gaan wortels verrotten en kan de boom niet meer voldoende water opnemen.
Beetje gek verschijnsel, hij staat te nat, maar staat te verdrogen.
Om ook dit te kunnen overleven, laat de boom zijn blad vallen.
Mogelijk kan je de grond minstens 1 m diep draineren, zodat te veel aan water direct weg kan.
Grote diepe gaten langs de boomwortels, geeft direct lucht en zuurstof aan de grond, dan is er nog een klein kansje, dat de boom nieuwe wortels gaat vormen.