Wat kan men doen met te vroeg afgepulkte appels?

Ik stelde mijn de vraag: wat men kan doen met appels(niet volgroeide) die men moet afpluk tijdens de zomersnoei?
Ik beeld mijn in tijdens de oorlog als men scheel is van de honger konden ze toch maar zo niet alle appels of peren weg smijten?
Dus wat kun je doen met die appels of peren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
13.5K
burgos
11 jaar geleden
Ik zou zeggen,hup in de groene bak.

Het beste antwoord

Onrijp fruit is erg ongezond, dus zullen er wel giftige stoffen in zitten, dus ook niet aan de dieren geven!
Dus de composthoop op, of de groen rolemmer.
Dan heeft het nog enige waarden. ( compost)
Je kunt ze ook in je tuin tussen de heesters gooien, dan rotten ze wel weg, daar merk je niets van, zolang het geen 100 kg. is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me het beste antwoord Ed. plus dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad het best antwoord volgens mij toch ;)
Maar jammer voor het onrijp fruit, ik dacht ze gaan wel iets doen met dat onrijp fruit maar ja niets dus het is dan maar voer voor de compostbak.
ook één + van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onrijp fruit is niet ongezond en er zitten geen giffen in. Afhankelijk van "hoe" onrijp de vrucht is, zit er gewoon vruchtvlees met vitamine in. Alleen de smaak, grote en hardheid is anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We praten niet alleen over onrijp fruit, maar nog totaal niet volgroeid onrijp fruit, het is nog niet eens op de helft van de volwassen groote, je kunt het niet eens fruit noemen.
Vallen de appels of peren door b.v. wind er wat te vroeg af, en het is nog niet rijp, dan kan je het laten liggen tot het rijp is, of het koken voor appelmoes e.d.
Maar dit veel te vroeg afgeplukte fruit, KAN NOOIT rijp worden, is volkomen oneetbaar en is erg ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opgezocht; onrijp fruit geeft spijsverteringsproblemen en een grote belasting voor de lever.

Andere antwoorden (5)

Drank van maken (appelsap of sterke drank), Appelmoes maken of een Appeltaart maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou het opzich in de tuin of ergens anders buiten kunnen legen voor andere dieren.

Of laten rotten op grond waar je weer andere planten wil laten groeien dan trekken de vitamines inde grond en andere stoffen zodat de volgende plant meer vitamines bevat en ander belangrijke stoffen welke goed zijn voor de plat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men zou ze kunnen bewaren en kijken of ze niet uitvruchten.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is dat, uitvruchten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uitrijpen?
fremar
11 jaar geleden
ja,uitrijpen...was eventjes in mijn dialect bezig,sorry
als je in de oorlog scheel zag van de honger begon je aan tulpenbollen. Die dingen schijnen echt niet lekker te zijn, dus niemand zal het in zijn hoofd halen die te eten als hij er teveel heeft.
Met die appeltjes zal het hetzelfde zijn, niet volgroeid dus onrijp dus waarschijnlijk oneetbaar.
Misschien kun je de kinderboerderij vragen of die beesten hebben die ze wel willen eten
11 jaar geleden
Maak er zoetzuur van; lekker als bijgerecht bij gebraden vlees/gevogelte of bij de BBQ.

Schil de appels, snijd ze in partjes en haal de klokhuizen weg.
Breng in een ruime pan 1 l. natuurazijn en 1 kg. suiker langzaam, onder voortdurend roeren, aan de kook .
Schep de appels door de dunne siroop.
Doe er een kaneelstokje bij en 1 sinaasappel bestoken met 12 kruidnagels. Zet het vuur laag en houd alles aan de kook tot de appels zachtgeworden zijn. (na ca. 12 min)
Let wel op, de partjes mogen niet uit elkaar vallen.

Schep de partjes er met een schuimspaan uit en leg ze in een zeef om uit te lekken.

Zeef de siroop en breng opnieuw aan de kook. laat alles nu zachtjes inkoken tot er ong. 1 l. siroop is over gebleven.

Verdeel de appelpartjes nu over brandschone potten en schenk de hete siroop erover. de appel moet net onder liggen.
Dek de potten af plastic folie en dan met een schroefdeksel en zet ze op hun kop weg op een dubbel gevouwen theedoek en laat ze zo afkoelen. Ze tekken dan vacuum.
Mits ze op een droge koele plaats bewaard blijven zijn ze zo 3-4 weken houdbaar.

Toegevoegd na 12 minuten:
Onrijp fruit bevat veel pectine dus is erg goed om jam/gelei mee te maken.
Voor kleur, zoetheid en smaak kan je ze vermengen met frambozen of aardbeien bijv.

Neem bijv. 300 gr. frambozen en 500 gr. schoongemaakte appeltjes.
Doe de frambozen en de in dunne plakjes gesneden appels in een pan. Zet op middelhoog vuur tot de frambozen hun vocht loslaten( enkele minuten) en doe er dan geleisuiker bij ( ong. de helft van het vruchtengewicht, dus 400 gr.) en het sap van ½ citroen.
Laat ca. 40 min. zachtjes koken, af en toe roeren.
de appels zullen helemaal stukkoken en je houdt een stevige, dikke jam over.
Doe de hete jam over in brandschone potjes en verder net zoals in mijn vorige recept voorgaan.
amc