Moet ik peterselie nou wel of niet veel water geven?

Heb dit jaar plantjes gezet dus dacht ik dat ik ze ook goed water moest geven, maar ze worden langzaam maar zeker steeds geler. Dat is jammer want het ziet er en niet goed uit en dat gele kan ik niet gebruiken en ik gebruik veel peterselie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
12.9K

Het beste antwoord

jazeker, ze houden van vochtig, en af en toe wat voedsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
wat natuurlijk niet betekent dat je ze moet verzuipen.
voel gewoon even aan de aarde; die mag niet uitdrogen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort en krachtig.

Andere antwoorden (3)

Peterselie houdt wel van een beetje vocht. De vergeling heeft een andere oorzaak:

Vergeling bij peterselie

Een veelvuldig voorkomende probleem is de vergeling tot paarsverkleuring van de bladeren bij peterselie, vooral in de zomermaanden. Uit onderzoek is gebleken dat de eigenlijke oorzaak een virus is. Dit virus wordt overgebracht door bladluizen. Het bladluisvrij houden van de peterselie kan deze geelverkleuring kunnen vermijden.
Ook felle zon gecombineerd met slechte beworteling kan dit fenomeen van geelverkleuring veroorzaken. Ook een aantasting door de wortelvlieg kan uiteindelijk geelverkleuring van de bladeren veroorzaken. Dit doordat de maden van de wortelvlieg de wortels van de peterselie aanvreten, wat zorgt voor afstervend, geel blad.

Een insectengaas over de peterselie spannen heeft dus een driedubbel nut : tegenhouden van bladluis, tegenhouden van de wortelvlieg en wat schaduwvorming.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me net voor:))
Rieneke1
11 jaar geleden
weer wat geleerd, +
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
:P
Kristal
11 jaar geleden
wist ik ook niet, +1
Je moet peterselie regelmatig water geven, echter dit is een heel ander probleem.
Een veelvuldig voorkomende probleem is de vergeling tot paarsverkleuring van de bladeren bij peterselie, vooral in de zomermaanden. Uit onderzoek is gebleken dat de eigenlijke oorzaak een virus is. Dit virus wordt overgebracht door bladluizen. Het bladluisvrij houden van de peterselie kan deze geelverkleuring kunnen vermijden.
Ook felle zon gecombineerd met slechte beworteling kan dit fenomeen van geelverkleuring veroorzaken. Ook een aantasting door de wortelvlieg kan uiteindelijk geelverkleuring van de bladeren veroorzaken. Dit doordat de maden van de wortelvlieg de wortels van de peterselie aanvreten, wat zorgt voor afstervend, geel blad.

Een insectengaas over de peterselie spannen heeft dus een driedubbel nut : tegenhouden van bladluis, tegenhouden van de wortelvlieg en wat schaduwvorming.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/peterselie.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van water alleen kan peterselie niet groeien.
Regelmatig bemesten is erg belangrijk.
En veel water geven na al die maanden regen, lijkt me ook niet echt nodig.
Nee, ze moeten gewoon eten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit in Frankrijk: heel erg warm hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kunnen wij hier niet weten.
Bij peterselie moet de grond altijd vochtig blijven.
Doe vloeibare mest in het gietwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nieuwe plantjes kopen, ze in een grote pot zetten met goede porgrond, zo groot als een emmer, kunnen er drie in, daarna de pot op een plantenschotel en die giet je vol water.
Je wacht nu met opnieuw water geven totdat de schotel droog staat en giet hem dan opnieuw vol.
Zo heb ik het ook gedaan en dat gaat prima.
En het liefst uit de volle zon, wel licht.