Kan ik de vijver in de winter bijvullen?

Wij hebben een klein vijvertje van ongeveer 35 cm diep. Nu is het waterniveau best laag geworden en wil ik het graag bijvullen zodat de drie vissen wat dieper kunnen gaan. Mag ik nu nog water bijvullen? Zoja, welke temperatuur moet het bij te vullen water dan zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (7)

Ben niet zo'n kenner maar als ik mijn "natuurwetten verstand knobbeltje" aanzet zou ik denken, ja.!!
Langzaam bijvullen met koud water.
Het heeft geen nut om warm of lauw water te gebruiken.. De vissen voelen zich prima zo, ze hebben zich aangepast aan de temperatuur van het water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvullen kan, maar ik vraag me af of de vissen de vorst gaan overleven want dat kunnen ze volgens mij alleen in vijvers van minimaal 80 cm diepte. En dan zul je ook een deel ijsvrij moeten houden en wanneer het ijs dik genoeg is water er onder weg scheppen om te voorkomen dat de vissen met de vinnen vast vriezen aan het ijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan best, dat komt omdat het leidingwater wat themperatuur betreft ook aan het zakken is.
Deze is ongeveer gelijk met de thempetatuur van het zeewater voor onze kust.
Wel zou ik een luchtpompje plaatsen om een wakje open te houden.
Dat is niet zo zeer belangrijk voor de zuurstof, maar door een wakje kunnen de moerasgassen die in de winter onder het ijs ontstaan ontsnappen.
Vriest het harder dan 5 graden dan kan het gas niet meer weg en stikken de kikkers en later ook de vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh jee Ed,en mijn vijver is al bevroren en je mag het toch niet kapot slaan?Wat Nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi taurus, het grote vijverprobleem begint pas als het dagen lang harder dan 5 graden vriest en je hebt een al wat oudere vijver waar modder in zit.
Dan kan het moerasgas wat in de modder ontstaat niet meer ontsnappen omdat het ijs aan de vijverwand vast zit.
Het is een fabeltje dat bij het stukhakken van het ijs de zwemblaas van de vis zou knappen, ik heb het nog nooit gezien en heb heel wat afgehakt in de winter.
Een luchtpompje hang je in een schuurtje of onder een afdak (emmer) en het luchtslangetje hang je in het water.
door het geborrel blijft er altijd een wakje in het ijs, ook prettig voor de vogels zolang er nog geen sneeuw is gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Ed pfffffffff!
Ja hoor dat kan, maar in de winter mag je het niet hoger dan de rand van de vijver doen... Ik zou geen kokend water gebruiken, maar gewoon leidingwater...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan prima, het leidingwater is ook een stuk kouder.
Persoonlijk zou ik van het voorjaar de vijver wel een stuk dieper maken omdat 35 cm veel te weinig is. Minimaal moet je vijver eigenlijk wel 80cm diep zijn ivm het dichtvriezen en de ruimte voor de vissen. Dan daarbij heb je geen keuze omdat je al een ondiepe vijver hebt EN het niveau laag is dan zul je wel MOETEN bijvullen omdat de vissen anders hoe dan ook dood gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja op voorwaarde dat je het water voorzichtig laat stromen met een klein debiet want vissen en kikkers houden nu een winterslaap.Temperatuur kan gewoon koud water zijn uit de kraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is geen probleem, bij de Horenbach verkopen ze overgens op dit moment wakmakers, 25cm 6euro 35cm 8 euro, maakt het vullen wat makkelijker en ook de gassen kunnen zo worden afgevoerd. Iets duurder zijn ze er ook en dan zit er ook een luchtpomp bij, maar dit is niet echt noodzakelijk tot 20 cm ijs.