Hoe heet die bomen met gele bloemetjes die op straat of langs de wegen staan ?

Ik zie en ruik geregeld een lekkere geur als ik op straat rijd met de fiets, en zie dan bomen op straat met gele bloemetjes.
Ik zou graag willen weten hoe die bomen heet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7K
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
heb je een plaatje? er zijn meerdere bomen, die gele bloemen hebben nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zat ik net aan te denken , ik zal morgen ff een foto maken

Het beste antwoord

Ik denk dat je de Linde bedoelt. Die staat momenteel in bloei, en dat geeft een frisse lucht die mij meteen aan thee (jawel, Lindebloesemthee) doet denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
ja, echt verrukkelijk! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi die foto er even bij.

Andere antwoorden (3)

Momenteel bloeien de lindebomen.
De bloemen verspreiden een bijna bedwelmende geur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
geweldig fijne geur he? +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja Kristal geweldig he, toen ik dat de eerste keer rook, kon ik me gewoon niet voorstellen dat het van een boom kwam.
Kristal
11 jaar geleden
Ja, ik heb een aantal van die bomen tegenover mijn werk staan... héérlijk.
Dat zijn waarschijnlijk lindebomen. De linde bloeit eind juni, begin juli en is één van de weinige bomen die een complete bloem heeft met kelk, kroon, stampers, meeldraden en schutbladen. De bloemen zitten in trosjes bij elkaar, bevatten veel honing, en verspreiden een heerlijke geur.
Amadea
11 jaar geleden
Je zult de goudenregen (Laburnum anagyroides) bedoelen.

In het wild groeit de goudenregen in Midden- en Zuid-Europa. De hoogte kan 7 meter bedragen. De hele plant, maar vooral de peulen, bevatten een giftige nicotine-achtige verbinding, cytisine. De boom werd veel aangeplant in parken, tuinen en langs straten vanwege de sierwaarde maar de soort wordt tegenwoordig vanwege deze giftigheid minder vaak aangeplant. Overigens zijn de aangeplante soorten vaak hybriden, zoals Laburnum ×waterei.

De bloemen zijn heldergeel en hangen in trossen van 10-30 cm bijeen. De bloempjes hebben een vlindervorm.

De gouden regen is door de giftige peulen wellicht minder geschikt voor een tuin waar kinderen of honden spelen.