In een zaagwond van de beuk hakt specht een gat. Gaat de boom nu dood?

Een paar jaar geleden is er een grote tak van een beuk afgezaagd. In het litteken is nu een specht een gat aan het hakken. De boom staat vlakbij ons huis. Gaat de boom dood hieraan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
9.6K

Het beste antwoord

Je draait het om, het hout gaat niet verrotten door het gehak van de specht, maar het hout is al verrot en daarom gaat de specht er in hakken.
De afgezaagde tak is te groot geweest voor de boom om er tijdig overheen te groeien.
Of de boom was al te zwak om het te genezen.
Zo een plek op een boom die niet meer kan genezen gaat inwateren, dus rotten, vaak komen hier de paddenstoelen op te groeien, die versnellen het hele proces.
Is de boom in een goede conditie, dan zal de boom er niet zo maar van dood gaan, maar is het al een zwakke boom, dan is het een begin van het einde, hoewel het einde nog wel 10 jaar weg kan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
En zo is het maar net! Plus.

Andere antwoorden (3)

Het zou goed kunnen dat de boom hierdoor vroeg of laat doodgaat.
Zonde van de boom, maar zo'n spechtenhol is voor meer dieren dan de specht een aanwinst.
Rieneke1
10 jaar geleden
Spechten houden van makkelijk, misschien hadden ze geen zin om door de bast heen te pikken, maar een spechtenhol is geen grote aanslag op een boom. Het gaatje is maar klein en op een stuk waar water moeilijk de boom in kan lopen, de spechten en later de boommarters zitten graag droog denk ik. Het zou kunnen dat de wond niet goed is afgesmeerd, zodat de specht een stuk vermolmd hout als beginnetje heeft gebruikt, dus dan had de boom geluk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee de boom gaat niet dood van een holte in de stam waar ooit een tak is afgezeegd ,de pecht hoort dat er in het hout onder de oude wond parasieten zich te goed doen aan het hout van de boom en gaat vervolgens op jacht in de stam van de boom, daarbij hakt hij als het ware het vermolmde hout weg om aan de parasieten te koomen en maakt tegelijkertijd een hol voor een nest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Precies, plus.