Hoe kan het dat een stuk boomstam die al een maand geleden is omgezaagd,toch gaat uitlopen met nieuwe takken en bladeren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

Een boom heeft geen centraal zenuwgestel, zoals b.v. een brein.
Hierdoor ' weet' het stuk boomstam niet, dat er geen wortels meer zijn, wel dat er geen takken meer zijn waar de sapstroom heen moet.
Dus gaat de boomstam gewoon opnieuw takken vormen met het sap dat nog in de stam zit.
Zou het een wilgenstam zijn die op de grond ligt, dan is zelfs de boomstam in staat nieuwe wortels te vormen om weer een boom te gaan worden.
Zonder deze nieuwe wortels, gaat pas aan het eind van de zomer de nieuwe takken alsnog dood en loopt de stam niet meer uit. ( dood)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Interessant! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, zit dat zo.. Het is trouwens allemaal wilgenhout wat er ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk dat het stuk hout dan ook nog wortels maakt, zo ja, dan loopt hij niet alleen uit, maar er komen takken aan van 1 m. of meer.

Andere antwoorden (2)

Doordat de wortels nog intact zijn waardoor voeding kan worden opgenomen. Vergelijk het met een ietwat uit de hand gelopen snoeibeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel een afgezaagd stuk, die geen enkel contact meer heeft met de grond. Dat stuk stam ligt hoog op een stapel met ander hout.
De stronk van de boom loopt ook weer uit, maar dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, oké. Ik had de vraag dus verkeerd begrepen. Ik denk dat er in dat afgezaagde stuk nog voldoende voeding zit en dat bovendien het onderliggende hout voor een voedingsbodem zorgt.
Precies om dezelfde reden waarom onkruid dat niet met wortel en al wordt getrokken steeds terugkomt, en gras niet uitgestorven is ondanks het bestaan van koeien en schapen! (^_-)

Als een plant zijn stengel (of stam) en bladeren verliest, dan is er nog vaak een reserve van nutriënten in de wortels die aangesproken kan worden om zichzelf te herstellen.
Ook al is die boom van je na het verlies van alle groene onderdelen niet meer in staat om te fotosynthetiseren, alle planten zijn prima in staat om zijn autotroof metabolisme even te stoppen, door te gaan als heterotrofen, en gebruik te maken van zuurstof uit de lucht om te ademen (dat doen ze sowieso elke nacht als er geen zonlicht is)
In plaats van zuurstof produceren, gaan ze dan zuurstof gebruiken, precies hetzelfde zoals dieren doen.

De plant (of een boom in dit geval), zal in ieder geval proberen om zo snel mogelijk nieuwe blaadjes te schieten, zodat gebruik kan worden gemaakt van licht om middels autotrofische metabolisme te groeien, zonder de eigen reserves helemaal te gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zojuist je reactie op een ander antwoord gelezen.

Eigenlijk verandert weinig aan mijn antwoord: diep in de stam zitten voldoende nutriënten en water om een tijdje door te gaan als een autonoom heterotroof organisme zonder wortels dat probeert te overleven door groene blaadjes aan te maken. Op den duur raken het water en de reserves op en zal het afsterven, maar een dik stuk hout kan een behoorlijke tijd het volhouden onder de juiste omstandigheden (schaduw, hoge vochtigheid, regelmatig regen...)