Waarom ruiken paarse hyachinten sterker dan andere hyachinten?

Bedoel natuurlijk hyacinthen

Eddijst, welkom terug! Dank voor je duidelijke antwoord, hierop zat ik te wachten.
Groet, lala

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Bloemen hebben maar een doel, zorgen voor zaad. Maar dan moet de bloem wel bevrucht worden. Tijdens de evolutie hebben de bloemen zich alsmaar opnieuw aangepast ommaar bevrucht te kunnen worden. Zo ontstonden er zeer veel mogelijkheden voor bestuiving. Een ervan is de geur, deze moet insecten lokken die door hun bezoekje aan de bloem het stuifmeel op de stamper brengen. Bij de orginele wilde planten is dit dus door de evolutie vastgesteld. Indien men echter met deze wilde bloemen gaat kruisen ontstaan er nieuwe soorten die het erfelijk materiaal in de war schoppen.Dus ook de geur! We zien dit verschijnsel ook bij vele nieuwe rozen die veel sterker of soms helemaal niet meer geuren. Het erfelijk materiaal is door het kruisen in de war geschopt. Zo ook bij de blauwe hyachint die een product is van jaren lang kruisen. Hij ruikt nu sterker dan de andere kleuren of de andere kleuren zijn door het kruisen minder gaan ruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat de paarse hyasint meer afhankelijk is van bestuiving.

Plantensoorten die afhankelijk zijn van bestuiving door insecten of dieren hebben hun bloemen daarop aangepast door felle kleuren, nectarproductie en/of sterk---> geuren <---
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De geuren die planten en bloemen verspreiden zijn afkomstig van de etherische oliën van de plant, die vrijkomen in de lucht. Die geuren kunnen aanwezig zijn in alle delen van de plant.
Etherische oliën komen nu eenmaal gemakkelijker vrij bij hogere temperaturen. Ook het moment van de dag kan soms bepalen of een plant al dan niet geuren afscheidt. Zo gaan sommige planten pas tegen de avond ruiken, dit om nachtelijke insecten (meestal nachtvlinders) aan te trekken die instaan voor de bestuiving van de bloemen.
Het eigenaardige is,dat felgekleurde bloemen over het algemen minder ruiken dan lichtgekleurde bloemen,waarom dat bij depaarsgekleurde hyacint niet zo is,zal een uitzondering op de regel zijn?