Kun je een passiebloem die nu groeit en eigenlijk te groot is voor de trellis aftoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ja, dat kan prima. Je moet ze sowieso voor de winter een heel stuk afsnoeien. Als je de toppen snoeit groeien ze van onderen en vanuit de overgebleven takkjen wel weer verder uit.

Je kunt ze ook proberen terug naar beneden te leiden. ik probeer ze meestal tijdens het groeien niet te snel naar boven te laten groeien. Ze kunnen flink hoog worden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bijgaande bronnen met verschillende snoeitips.

Toegevoegd na 1 uur:
Wil je ze trouwens niet gewoon over de trellis laten hangen als ze doorgroeien? Dan houdt je meer bloemen over.

Voor de winter of in het voorjaar kan je ze dan weer helemaal terugsnoeien zodat ze van onderen weer uitgroeien.