Ik heb een grote kuip Portaluca staan. Iedere ochtend gaan de bloemen open volgens een bepaalde kleurvolgorde . Hoe kan dat ? (-->)

Eerst gaan de gele bloemen open, dan de oranje, dan de koraalrode, vervolgens de roze, dan de paarse en als laatste de witte.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3K

Antwoorden (2)

Dit heeft blijkbaar iets te zien met het kleurenspectrum van zichtbaar licht.
In het zichtbaar licht heeft hebben die kleuren een opgaande rang in frequentie van het licht waarbij het witte licht het totaal is van deze kleuren.
Hoe dat chemisch in de plant werkt weet ik niet maar ze zijn duidelijk afhankelijk van de energie welke die frequenties opwekken in de plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eigenschappen van een plant zijn genetisch bepaald.
Portulaca is een zonneminnend plantje,waarvan de bloemen alleen open gaan bij direct zonlicht.
Ook de kleur zit in de genen.
Mogelijk dat iedere kleur, ook wat opengaan betreft, iets anders op zonlicht reageren.
En heeft het dus met de genen te maken, maar mogelijk ook/of met het vorige antwoord.