Wat doet een spin met zn draad?

Ik zie wel eens een spin vanaf boven naar beneden komen met een lange draad. Vervolgens gaat hij naar boven en het draad neemt hij op de een of andere manier weer mee. Maar hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Iedere spin heeft spintepels. Hierin bevinden zich buisjes die met de klieren van de spin verbonden zijn. De klieren van de spin produceren het draad. Als de spin begint aan zijn web trekt de wind de draad uit de spintepel van de spin. Heeft de spin geluk dan kleeft deze spindraad aan de overzijde aan een tak of een stam. De spin voelt dit vastkleven aan de spanning die op de draad komt te staan. Is dit het geval dan is de eerste stap in het bouwen van een web gezet!

De spin loopt over de draad naar de andere kant, ondertussen verstevigd ze de draad. Dit doet de spin net zo lang totdat de draad stevig genoeg is. Daarna hangt de spin een losse draad in het midden van het web. Er is nu een Y-vorm ontstaan. Nu is het raamwerk klaar om spaken te maken. Daarna maakt de spin van een kleverige draad een mooi spiraal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Dit is het enige antwoord met het woord 'wind' erin, vandaar +1.
Bij de nationale (junior?) wetenschapsquiz is dat een keer aangetoond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het klopt allemaal wat je zegt, maar het is geen antwoord op de vraag. De vraag is wat hij doet met de draad die hij weer 'mee' neemt. Pak maar eens een lekkeredikke kruisspin! laat hem vallen en hij zal aan een draad hangen. wacht tot de spin rustig stil hangt en hij zal weer omhoog klimmen.
Als de spin omhoog klimt, neemt hij zijn draad mee.

Andere antwoorden (3)

hij plakt het alshetware ergens aan vast, dan gaat hij weer naat boven om het weer ergens aan vast te plakken. zo maakt hij zijn web
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een spin via zijn eigen draad omhoog kruipt, dan rolt hij de draad op met zijn achterste 2 poten op tot een balletje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overbodige draden eet de spin op.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe komt hij aan overbodige draden?
niko
11 jaar geleden
dat zijn hulpdraden bij het werken aan zijn/haar web.ook beschadigde delen van het web worden opgegeten om weer grondstof te vormen voor nieuwe draden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had ik nog nooit van gehoord,dank je wel.