zijn mieren in een frambozenstruik een plaag, of juist nuttig?

Wij hebben in de tuin een frambozenstruik staan, maar die zit onder de mieren. Geen luis te bekennen daarentegen, maar als ik de frambozen pluk, zit ik meteen helemaal onder die mieren. Moet ik er wat aan doen (aan die mieren en zo ja, wat dan en wat niet ten koste gaat van de framboos? Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
16.2K

Het beste antwoord

Het is gek dat er naast de mieren geen luizen in je struik zitten. Heb je goed gekeken? Luizen zijn een belangrijke reden voor mieren om massaal op een struik te gaan zitten, omdat de mieren hen "melken" van de suikers die ze geven.

Er zijn verschillende manieren om de mieren uit je struik te krijgen. Een klassieke tip is het neerleggen van oude stuivers bij de stam, de mieren houden niet van dat nikkel. Het probleem daarvan is echter, dat de mieren bij een frambozenstruik niet alleen via je stam omhoog kunnen komen (in het uiterste geval dat je maar één stam-struik hebt) maar ook via laaghangende bladeren, langs andere struiken et cetera.

Wat vrijwel altijd werkt is een mierenlokdoosje: dat verspreidt een zoete geur waar de mieren op af komen. Ze gaan het doosje in, lopen door een bepaalt gif en als ze weer naar buiten komen, dragen ze dat gif over aan andere mieren (doordat die beestjes nu eenmaal continu over elkaar heen lopen...). Of dat werkt voor zo'n grote kolonie als jij omschrijft betwijfel ik.

Laatste eenvoudige mogelijkheid: je kunt met eenvoudige bestrijdingsmiddelen de mieren wegjagen. Ik heb het dan niet over chemische troep, maar over dingen als koffiedik, gesnipperde rauwe ui of witte peper (alle drie moet je rondstrooien op en rond de plant - dat kan geen kwaad voor de struik maar vinden de mieren vervelend).

Wat ik je moet zeggen is dat het geen kwaad kan dat de mieren daar zijn, zo lang ze niet ook bladluizen verspreiden. Die tasten je plant aan. De mieren zelf zijn enkel vervelend bij het plukken en zijn natuurlijk geen prettig gezicht.

Was je frambozen goed voor je ze eet! Eet smakelijk! :D Ik hoop dat je iets hebt gehad aan dit antwoord. Via de link hieronder in de bron kun je nog meer informatie vinden die ik niet allemaal in mijn antwoord kon opnemen. ;)