hoe kan het beste een banaanplant beschermen tegen de vorst?

De planten zitten in een pot en ik wil graag weten hoe deze het best beschermd kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Een banaan is een best wel tropische plant, die niet echt gemaakt is voor temperaturen als wij nu buiten hebben. In de winter hoort die dus niet in de tuin, maar in een orangerie of als je die niet hebt, in de woonkamer.

Je kunt de pot zelf goed tegen vorst beschermen door deze met veel stro of piepschim (ook de bovenkant) verpakt buiten te zetten, maar de vorst zal ook de bladeren en de stam geen goed doen. Bovendien zijn ook lang niet alle potten vorstbestendig.

De beste manier om je banaan te beschermen tegen de vorst is dus gewoon : hem er niet an blootstellen. Gewoon lekker met pot en al naar binnen rijden. Zelfs de garage is vaak al vorstvrij genoeg om hem te kunnen laten overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Binnen halen!
Nu, want de winter komt eraan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze in een pot zitten dan kan je deze het beste vorstvrij maar koel overwinteren.
Je zou ze ook op een niet te natte plek in je tuin kunnen ingraven en er dan een dik pak blad of stro over heen kunnen gooien, na half mei haal je het blad weg en laat de potten nog even in de grond staan totdat ze gaan groeien.
Daarna de planten in een grotere pot zetten met nieuwe grond en ze kunnen weer een zomer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pot ingraven en afdekken met stro zorgen voor een goede drainage, wortels in het water is net zo schadelijk als vorst,en eventueel de bovengrondse delen inpakken met achtereenvolgens een rietmat en noppenfolie als het vriestwel verwijderen in periodes van dooi,anders geef je de schimmels een kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een banaanplant kan het best in een vorstvrije omgeving worden geplaatst. Echter via diverse sites op het internet zijn bananenboom zaden die je zelf moet opkweken te koop. Bepaalde bomen zijn geschikt voor ons klimaat en kun je dus gewoon in de tuin zetten. Alleen de vruchten zijn niet te eten. Maar mooi zijn ze wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bananen planten vorstvrij laten overwinteren. Een serre
is een idiale plaats. Is deze niet voorhanden dan een vorstvrij garage of berging, verwijder in dit geval de bladeren en geef weinig water.