Waarom wordt Chinees Blauwsteen gezoet?

Ik zie bij terrastegels vaak staan dat de tegels gezoet worden. Zijn ze anders te zout?

Ik kwam dit specifiek tegen bij Chinees Blauwsteen (natuurstenen tegels).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een indicatie te krijgen kijk ook bij zoetschaaf en zoetvijl.

Het beste antwoord

Dit is een van de 3 bewerkingen.
Om natuursteen gladder te krijgen zijn er 3 bewerkingen Schuren (slijpen) neemt de zaagsneden weg.
Zoeten om matglans te krijgen
Polijsten voor hoogglans.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zoeten levert een effen mat oppervlak zonder sporen van bewerking. Zoeten is de laatste fase van het schuurproces met een zeer fijne schuurschijf. Afhankelijk van de schuurschijf zijn er verschillende gradaties in glans mogelijk. Een geringe glans wordt "licht gezoet" genoemd en een matglans "gezoet" en een bijna hoogglans "donker gezoet".
Zie link waar uitleg staat over alle bewerkingsvormen voor steen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat zoeten dan precies? Waarom heet dat zoeten?
anneliez
11 jaar geleden
misschien werd er voor de tijd van schuurpapier suiker gebruikt. Die korreltjes schuren ook wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je wel hoe hard steen is, Anneliez? Je denkt toch niet dat je zo'n substantie met korrels suiker te lijf moet gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Zoet" in deze contekst gebruikt wil ook zeggen "zacht, fijn".
Dat is oud Vlaams, ik weet niet in Nederland.
In dit geval wil men met "zoet schuurpapier" bedoelen dat die een fijne korrel heeft, bv P100 of minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland ook. Het heeft te maken met een fijne korrelgrootte van het schuurmiddel. Een zoetvijl is een zeer fijne vijl, een basterdvijl een grove.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was de eerste met dit goede antwoord.

Andere antwoorden (3)

zoeten is heel erg fijn opschuren, zodat het oppervlak mat blijft.
met suiker of zout heeft het niets te maken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, ik wordt dus op het verkeerde been gezet. Weet je ook waar de term dan vandaan komt?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik ben driftig voor je op zoek geweest, maar heb niets over de herkomst kunnen vinden tot nog toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ook niet. Behalve dat Zoeten niet alleen zoeter maken betekent, maar ook zachter maken.
Het materiaal is vrij zacht, als je het hoogglanzend zou polijsten heb je snel krassen. Op een mat( gezoet ) oppervlak zie je de krassen mindersnel. Als je er een hekel aan hebt dat iets lelijk wordt of beschadigd, neem dan graniet of beton. De chinese steen gaat leven. (lees: beschadigd, krijgt krassen en vlekken, maar deze verdwijnen ook weer in gebruik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gezoete of verzoete natuursteen is glad, omdat deze machinaal geschuurd wordt. Voor een wat oudere uitstraling kan natuursteen worden getrommeld, waardoor de randjes een beetje beschadigen en de steen gehavend lijkt. Mocht je ideeën willen opdoen of meer over verschillende afwerkingen van natuursteen willen lezen, kijk dan eens op http://www.tuinieren.nl/a/inrichting-en-aanleg/sierbestrating/natuursteen