Moet de ondergrond van een terras met composiet vlonderplanken van beton zijn?

Ik ben bezig met de voorbereiding voor een terras. Ik overweeg om composiet planken aan te schaffen. In de klusfolder staat een betonnen ondergrond getekend. Ik vroeg me af of de ondergrond van een vlonderterras altijd beton moest zijn, of dat er ook andere mogelijkheden zijn.

Het terras komt achter in mijn tuin.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
13.7K

Het beste antwoord

De grond er onder afdekken met worteldoek is het meest toegepast en niet met beton..
Het voordeel van beton er onder, is, het zo kunnen plaatsen van de ligbalken op de betonnen ondergrond, het nadeel: is dat juist deze balken op het beton, het eerste zullen gaan rotten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat leek me ook. Ik zie in de tekening dat als je het op beton legt, je de regels zelf ook verhoogd aanlegt, dus op een stuk tegel. Het liefst stort ik in de tuin helemaal geen beton. Dan wordt het een tijdrovende en dure klus. Als het beton er eenmaal ligt is het natuurlijk erg makkelijk en kan je het ook afwerken met keramische steen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, Als ik het op de grond leg moeten de latten wel op betonnen stenen worden gelegd. Dan kan ik toch het beste eerst het worteldoek leggen, dan de zandlaag van 15 cm en hierop betontegels leggen waar de rijlatten op komen? Of kan je de betontegels op het worteldoek leggen? Dat is toch niet gebruikelijk?
paulus811
11 jaar geleden
Som, niet onderheid beton gaat onherroepelijk zakken en scheuren door bevriezing in de winter. Een betonnen plaat die scheef- of weggezakt is krijg je niet 123 weer op z'n plek. Ik zou het om die redenen al niet overwegen. Betontegels op worteldoek leggen gaat niet, want oneffenheden in het worteldoek kun je niet meer glad strijken. Ik zou een zandlaag storten, daarop (oude) betontegels, daarop regels en dan je composiet tegels. Zo kun je het over enkele jaren nog eens corrigeren, want er zullen ongetwijfeld betontegels wegzakken waardoor de regel die erop ligt, gaat zweven. Je kunt ook nog overwegen een houten raamwerk te maken, waarbij de regels aan elkaar zitten. Door dat over enkele jaren op te takelen kun je fundering eronder weer strak leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus, het gaat om een terrasje van vlonderplanken. som, als de ondergrond staboel is, dan is een laagje zand van 10 cm ruim voldoende, dit goed aantrappen en afrijen en dit enkele keren herhalen, net zo lang dat alles voldoende hard en waterpas is .
Hierop het worteldoek plaatsen en de tegels, klein of groot hier voorzichtig op leggen.
Hierbij moet je zo weinig mogelijk op het worteldoek lopen. Indien je betontegels op zand legt, is dat het zelfde als je ze op zand legt met worteldoek er tussen, dit wordt meer zo gedaan, maar is inderdaad niet gebruikelijk

Andere antwoorden (2)

Nee het kan op de grond maar leg wel beton tegens onder de liggers om verzakking en rotting te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste van een houten vlonderterras is inderdaad een stevige fundering. Deze kun je rechtstreeks op je bestaande bestrating aanbrengen. Let wel op dat de vlonder dan iets hoger komt te liggen dan wanneer je een vlonder op de kale grond aanlegt. Heb je alleen een zandbed in je tuin, leg daar dan een aantal tegels waterpas op, waar de houten liggers op kunnen. Vergeet in dit geval niet om antiworteldoek tussen het zand en de tegels te leggen, zodat onkruid geen kans krijgt. Bij een slappe ondergrond, zoals gras of veengrond, moet je wat palen in de grond slaan. Hoe slapper de grond, des te langer de palen.
Kijk anders ook eens op http://www.tuinieren.nl/a/inrichting-en-aanleg/terras-en-balkon/een-vlonder-aanleggen
Hier legt Jurgen Smit in stappen en video's uit hoe je het beste een vlonderterras kunt aanleggen.